W parze z rozwojem gier wideo szedł rozwój narzędzi dla kompozytorów do tworzenia muzyki. Aktualnie doszliśmy do granicy, w której udźwiękowienie nawet gry historycznej na etnicznych, folkowych instrumentach nie jest problemem.

Jego biblioteki są używane przez wielu czołowych hollywoodzkich kompozytorów.

Instrumenty wirtualne prezentują niezwykle wysoką jakość i choć nadal trochę ustępują nagraniu muzyków w studiu nagraniowym, to już są na tyle potężnym narzędziem, że doświadczony kompozytor bez problemu oszuka nawet wprawne ucho. Jednym z instrumentów do sprawnego udźwiękowiania gier wymagających folkowego nordyckiego brzmienia jest Dark ERA od Best Service i Eduardo Tarilonte.

Best Service

Dystrybutor bibliotek instrumentów i dźwięków różnych twórców, którzy stworzyli własną platformę „Engine 2”, pozwalająca odpalać biblioteki w programach DAW. Dla osób przyzwyczajonych do Kontakt od Native Instruments wyda się ona bardzo uboga, ale spełnia najważniejsze parametry. Best Service wyróżnia duża różnorodność gatunków instrumentów i brzmień w bardzo przystępnych cenach.

Eduardo Tarilonte

Jest wielokrotnie nagradzanym twórcą bibliotek sampli. Stworzył takie biblioteki jak np. Forest Kingdom, Epic World, Era Medieval Legends, Cantus, Mystica, Shevannai, Desert Winds itp. Nagrodzony kilkukrotnie pięcioma gwiazdkami Sound on Sound oraz wieloma innymi nagrodami z najbardziej prestiżowych magazynów. W 2014 roku jego „Shevannai, the voice of elves” został nagrodzony Złotym Medalem Biblioteki Sampli Roku przez magazyn MusicTech. Jego biblioteki są używane przez wielu czołowych hollywoodzkich kompozytorów i prezentowane w wielu filmach i serialach telewizyjnych, dokumentach, grach. Swoją karierę jako kompozytor rozpoczął w 1992, a jako twórca przykładowych bibliotek w 2005 roku. Best Service obecnie wydaje i dystrybuuje jego biblioteki.

Dark ERA

Jak opisuje bibliotekę dystrybutor:
„Wraz z Dark ERA, Eduardo Tarilonte – mistrz mistycznych dźwięków – prowadzi nas z powrotem do mrocznej epoki, w której narodziły się legendy i gdzie dawni bogowie z północy wciąż determinowali los ludzkości. Ta biblioteka pozwala odkryć dźwięki, przy których wikingowie i inne zapomniane już kultury i plemiona świętują i śpiewają swoje mity.”

Po przestudiowaniu biblioteki w pełni zgadzam się z tą prezentacją. Nie jest ona tylko zbiorem nagranych próbek instrumentów, a wizją oddania elementu folkloru nordyckiego. Dzięki popkulturze historia wikingów bardzo eksplodowała w swojej popularności. Kanał History zaprezentował nam świetny serial Vikings, dzięki któremu wielu z nas mogło poznać muzykę Wardruny, która jest mocnym punktem serialu i uchyla nam rąbek tajemnicy, jakim instrumentarium posługiwali się wikingowie. Sam lider Wardruny został zatrudniony ostatnio do współkomponowania najnowszej części serii Assassins Creed Valhalla. Eduardo zgromadził charakterystyczne brzmienia dla tego obszaru Europy i tych czasów. W bazie znajdziemy instrumenty:

  • Grane smyczkiem: Tagelharpa / Jouhikko Small, Tagelharpa / Jouhikko Big i Crwth.
  • Strunowe szarpane: Cologne Lyre, Ancient Lyre, Trossingen Lyre and Utrecht Lute.

Dęte: War Horn, White Horn, Curved Horn, Shofar, Bukkehorn, Shell, Long Trumpet, Big Horn, Double Flute, Small Bone Flute, Vulture Bone Flute, Pictish Pipes, Elderwood Flute, Overtone Fujara, Didgeridoo i Wooden Lur.

Jesper Kyd wraca do serii Assassin’s Creed po 9 latach!

Perkusjonalia: Shamanic Drum Small, Shamanic Drum Big, Big Frame Drum, 5 Square Drums, 2 Skin Drums, 2 Skin Snares, Skin Tom, Sieves, Anvil, 3 Viking Mouth Harps, Jawbone, Pan Medium, Pan Rusted, 7 Seed Shakers, Small Bells, 2 Cowbells, Bullroarer, Horseshoe i Bronze Mortar.

Jakiś czas temu mój kolega Patryk Scelina, producent bibliotek Sonic Atoms, zdradził mi pewien detal techniczny z jego wyzwań podczas pracy nad swoimi produktami. Dla producentów bibliotek instrumentów największym urwaniem głowy są instrumenty grane smyczkiem, ponieważ odzwierciedlenie legato, a dokładniej ataku przed rozpoczęciem brzmienia danego sampla, jest bardzo trudne technicznie do zsynchronizowania, aby konsument mógł płynnie grać na danym instrumencie na klawiaturze midi bez dużej latencji. Tagelharpa (lira smyczkowa) mała i duża oraz Crwth (chrotta) od Dark ERA sprostały temu wyzwaniu i mimo delikatnej latencji, granie na instrumentach jest bardzo płynne i sprawia dużo satysfakcji.

Bardzo mądrze zostały przygotowane artykulacje, barwy oraz cała kontrola nad wybrzmieniem. Frazy zostały zaprogramowane tak, żeby przedstawić odbiorcom, jak można komponować brzmienie i jak działa dany instrument. Kolejnym mocnym aspektem jest możliwość kontroli „brudu” podczas gry na instrumencie, czyli samego brzmienia strun oraz głośności smyczka. Mamy też możliwość gry smyczkiem w dwóch kierunkach. To wszystko nadaje bardzo dużej wiarygodności instrumentu.

Dark Era przedstawia użytkownikom mroczne, pogańskie czasy wojen i rytuałów wikingów, tak też zostały przedstawione liry i instrumenty dęte. Sample są ciemne w swojej barwie, ale niezwykle pięknie nagrane. Liry oferują trzy sposoby gry, czyli granie palcami, brzdąkanie oraz granie narzędziem. Instrumenty dęte oferują różne artykulacje, a także true legato. Tak samo jak przy smyczkach, mamy możliwość dodania efektów barwy brzmienia i „brudu” do naszego instrumentu.Bardzo satysfakcjonuje ilość i różnorodność instrumentów dętych, ponieważ nagrane zostały bardzo rzadkie i ciężko dostępne instrumenty zrobione z kości zwierząt i rogów. Do tej pory przejrzałem naprawdę wiele instrumentów wirtualnych na rynku oferujących brzmienie rogów zwierzęcych, ale Dark Era stanowczo pozostawia konkurencję w tyle. Dźwięk jest selektywny i pełen tzw. miąższu w sobie.

Perkusjonalia realizują w pełni rytualne założenie brzmienia. Eduardo zgromadził bardzo ciekawe zestawienie pod względem szerokości barw. Bębny różnią się od naciągu, rodzaju naturalnych materiałów konstrukcyjnych po wielkość. Same sample zostały nagrane satysfakcjonującą ilość razy na dane ustawienie, dzięki temu możemy osiągnąć różną wyrazistość artykulacji. Zebrane shakery wyróżniają się detalicznym dźwiękiem ziaren i nasion wypełniających komory. Brzmienia są ciemne i bardzo klarowne. Tworzenie etnicznych/folkowych utworów wymaga często przedstawienia autentyczności danych czasów i możemy to osiągnąć dzięki zebranym nawet prostym instrumentom jak strojona drewniana kłoda, podkowa, kowadło, drumla i inne.

#1 Wirtualne instrumenty kompozytorów – Damage 2

Dark Era oferuje również duży zakres brzmień sound designerskich zawierających klimatyczne, mroczne i szerokie brzmienia ambientów oraz padów. Presety są porobione tak, że mamy możliwość regulowania ilości danej składowej brzmienia. Na pewno dużym ich plusem jest złożoność brzemienia, pozwalająca wypełniać szeroko pasmo częstotliwości, dzięki czemu dostajemy narzędzie do udźwiękawiania projektów, w których zależy nam na czasie i klarownym brzmieniu ambientu. Dla zaznajomionych z mitologią i kulturą wikingów fajnym smaczkiem są nazwy presetów, które już dają użytkownikowi wskazówkę o jego przeznaczeniu, np. Ragnarok.

Wraz z zestawem nabywca dostaje również pakiet loopów, które przydadzą się do bardziej repetytywnych zastosowań w grach i muzyce elektronicznej. Kolejnym ciekawym aspektem sound designerskim jest baza nagranych głosów męskich. Baza zawiera: krzyki, szepty, inwokacje, śpiew gardłowy, bardziej melodyjne frazy z legatami. Będą one miały zastosowanie zarówno w pogańskich utworach wojennych, jak i czystym sound designie samych lokacji.

Dla kogo jest ten instrument?

Na pewno dla kompozytorów szukających mrocznego, selektywnego, folkowego brzmienia. Instrumenty są nagrane detalicznie i granie na nich sprawia prawdziwą przyjemność. Dzięki możliwości regulacji wielu parametrów możemy nazwać Dark Era instrumentem wszechstronnym do wielu gatunków muzyki, ale oczywiście najlepiej odnajdującym się w klimacie dark fantasy.

Czytaj więcej:

Współpracownik

Michał Jaskuła

Kompozytor, reżyser, cosplayer, fascynuje go połączenie środków wizualnych z audio. Według niego kolory tak samo malują muzykę jak i obraz wzajemnie się inspirując, więc korzysta ze wszelkich form wyrazu artystycznego w swoich pracach.