Niewielu artystów może się poszczycić fenomenalną techniką i wprost idealną precyzją. Tylko nielicznym można przypisać miano zjawiskowego geniuszu. Wśród pianistów  niewątpliwie zasługuje na nie Benyamin Nuss.

To on bowiem razem z producentem Thomasem Böckerem sprawił, że twórczość Nobuo Uematsu, kojarzy się z czymś więcej niż tylko popularną marką Final Fantasy, lecz nowym wizerunkiem promocji branży muzycznej z gier wideo wśród osób nie mających z nią nic wspólnego. Płyta Benyamin Nuss plays Uematsu potwierdza tę tezę i wręcz podnosi poprzeczkę dla przyszłych produkcji. Wydana nakładem Deutsche Grammophon – cenionej wytwórni fonograficznej w świecie muzyki klasycznej. Budzi ogromny entuzjazm w gronie melomanów i do dnia dzisiejszego doczekała się wersji europejskiej i japońskiej. Album powstał przy współpracy wielu muzyków (Bill Dobbins, Shiro Hamaguchi, Torsten Rasch, Alexander Rosenblatt, Jonne Valtonen), dzięki czemu jest ona nie lada gratką dla słuchaczy muzyki klasycznej.

Twórczość Nobuo Uematsu, kojarzy się z czymś więcej niż tylko popularną marką Final Fantasy.

To niełatwe zadanie opisać wirtuozerie Benyamina Nussa, który w każdej oktawie i w każdym akordzie pozostawia cząstkę siebie. Jego interpretacje, dbałość oraz wyczucie z jakim wykonuje muzykę Nobuo Uematsu, zasługują na wielki podziw i szacunek. Zatem podczas analizowania nagrań można wysnuć wniosek, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko pracą odtwórczą i wraz z odsłuchiwaniem  kolejnych utworów odkryjemy w tych dziełach niezwykły ładunek liryzmu i temperamentu kompozytora.

Wyraźnie słychać to w grze pianisty grającego z pasją kompozycje A Mighty Enemy Appears! [Lost Odyssey] i Liberi Fatali [Final Fantasy VIII], w których liczne przeskoki między akordami i pasażami oddają jego niespożytą energię przy czym pozostając nadal wierny melodii. Nuss odkrywa przed nami nieznane wcześniej oblicza utworów i choć trudno jednogłośnie stwierdzić, że każde jego nagranie jest niedościgłe, to większość z tych, które znalazły się na albumie są niepowtarzalne.

Benyamin Nuss  grając na fortepianie składa hołd wielu cenionym artystom (Sviatoslav Richter, Vladimir Horowitz, Ivo Pogorelić oraz Evgeny Kissin). Jego inspiracje szczególnie słychać w Terra’s Theme [Final Fantasy VI], gdzie napełnia serca słuchaczy melodią naładowaną pasją do życia. Jak Sergei  Rachmaninoff  w swoich preludiach, Nuss w utworze Fantasy Over Themes of Final Fantasy VII [Final Fantasy VII], otwiera nam umysł na dźwięki wielowymiarowe, bogatsze i pełniejsze w barwie. W prezentowanym albumie wszystkie wariacje utworów z twórczości Nobuo Uematsu przedstawiają coś ciekawego. Czasami podczas odsłuchu towarzyszą nam na przemian radość i nostalgia.

Nuss odkrywa przed nami nieznane wcześniej oblicza utworów.

Decydującym elementem, który sprawia że te nagrania ze świata Final Fantasy zasługują na miano najlepszego krążka z aranżacjami na fortepian, jest połączenie dwóch tematów muzycznych klasyki i muzyki z gier. Jeżeli choć trochę zaintrygowałem Ciebie dziełami Uematsu, to na pewno warto zapoznać się z omawianym tutaj tytułem. Na koniec dodam, że Benyamina Nussa uważam za najlepszego interpretatora Nobuo Uematsu.

Redaktor Naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.