Produkcje Nintendo pod względem oprawy audio od zawsze stały na wysokim poziomie, z nielicznymi tylko wyjątkami. Era konsoli Super Famicom (SNES) dostarczyła nam wiele ikonicznych ścieżek dźwiękowych, które do dziś mają ogromną rzeszę odbiorców. Nic zatem dziwnego, że informacja o remake`u Super Mario RPG pozytywnie poruszyła społeczność miłośników marki Nintendo.

Yōko Shimomura, jako głodna ambitnych projektów artystka, otwarła oczy deweloperom z Nintendo.

Gra Super Mario RPG dla wielu osób ze środowiska graczy jest perłą w koronie Nintendo. Zaprojektowana w pełni przez deweloperów ze studia Square (obecnie Square Enix) i wydana w 1996 roku produkcja zyskała już wówczas status tytułu kultowego. Ręce do tego sukcesu przyłożyli m.in. Yoshihiko Maekawa oraz Chihiro Fujioka, którzy później na stałe związali się z marką Nintendo. Aczkolwiek wpływ na sukces sprzedażowy Super Mario RPG miały nie tylko rewolucyjny w tamtym czasie system walki, oprawa graficzna czy humor, lecz także jej oprawa audio. 


Dlaczego Nintendo nie publikuje swoich soundtracków?


Yōko Shimomura, znana graczom także jako autorka ikonicznych tematów do gier Street Fighter II oraz LIVE A LIVE, swego czasu zaskarbiła sobie uznanie społeczności muzyką do Super Mario RPG. Możliwość pracy nad uwielbianą już wtedy marką Super Mario, a także utworami skomponowanymi przez Kōjiego Kondō na pewno pomogła jej w przyszłej karierze. Ale odpowiedzmy sobie szczerze na jedno pytanie: co jest tak wyjątkowego w muzyce do omawianej tu gry, że mimo upływu ponad dwudziestu lat soundtrack ten nadal cieszy się uznaniem graczy oraz krytyków?

Przyznałbym, że na ten sukces złożyło się wiele czynników, choć największy wpływ miała z pewnością 16-bitowa konsola Super Famicom (SNES) oraz jej możliwości technologiczne – szczególnie pod względem generowania dźwięków. Zadziałał również sam format gry. Nie była to bowiem kolejna produkcja Nintendo z elementami platformowymi, lecz pełnoprawny japoński RPG – czyli gatunek, który w tamtym czasie dominował na rynku japońskim za sprawą serii Dragon Quest oraz Final Fantasy. Mógłbym tak wymieniać w nieskończoność, ale ostatecznie nie ma jednej rzeczy, która byłaby odpowiedzialna za sukces tego albumu. Wówczas Yōko Shimomura, jako głodna ambitnych projektów artystka, otwarła oczy deweloperom z Nintendo, a szczególnie kompozytorowi Kōjiemu Kondō. Pokazała, że przygody Super Mario także mogą posiadać bogatą i wielogatunkową oprawę audio.

Zadziałał również sam format gry.

Dlatego reakcja prasy i fanów na wieść o tym, że otrzymamy odświeżoną muzykę do Super Mario RPG, przygotowaną przez Yōko Shimomurę spotkała się z wielkim entuzjazmem. Mam również nadzieję, że produkcja odniesie komercyjny sukces, co przyczyni się do wydania oficjalnego soundtracku. Obecnie jest on dostępny wyłącznie z drugiej ręki na zagranicznych aukcjach, za niebotyczne sumy pieniędzy.

Czytaj więcej:

  • Opinia: Dużo za dużo (i za długo)?

    Opinia: Dużo za dużo (i za długo)?

    Wybór albumu roku jak co roku niesie za sobą dużo emocji, ale też uwydatnia pewne problemy, z którymi prędzej czy później musimy się zmierzyć. Wielokrotnie wspominaliśmy chociażby o tym, że w ciągu 12 miesięcy musimy przesłuchać od groma albumów. więcej

  • Podcast – Słuchaj gier #82 „Kiedy Sega Mega Drive wpłynęła na rynek muzyczny”

    Podcast – Słuchaj gier #82 „Kiedy Sega Mega Drive wpłynęła na rynek muzyczny”

    Co sprawiło, że pomimo ograniczeń oraz skomplikowanego procesu implementacji audio pokochaliśmy dźwięki konsoli Sega Mega Drive? Czy była to zasługa dwóch chipów, które wdrożyły modulację częstotliwości, a może po prostu dobrego sprzętu ze świetną biblioteką gier na pokładzie? Jak więcej

  • Like a Dragon: Infinite Wealth – mordobijka pod hawajską palmą

    Like a Dragon: Infinite Wealth – mordobijka pod hawajską palmą

    O tym, jak zmieniło się podejście Segi do jednej ze swoich sztandarowych marek, jaką jest Yakuza/Like a Dragon świadczą kilka czynników: zwiększony budżet włożony w produkcję i marketing Like a Dragon: Infinite Wealth, większy rozmach samej produkcji więcej

  • Wydajemy muzykę z gry Baldur’s Gate 3 na winylu!

    Wydajemy muzykę z gry Baldur’s Gate 3 na winylu!

    Przedstawiamy dwa ekskluzywne wydania albumu z muzyką do Baldur’s Gate 3 – obsypanej nagrodami gry RPG autorstwa Larian Studios. Zamówienia przedpremierowe można składać już dziś! Nasz zespół połączył siły z Larian Studios więcej

Redaktor Naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.