W dzisiejszym wydaniu „Co słychać w muzyce” powiemy m.in. o muzycznym easter eggu ukrytym w Dying Light 2, o kolejnych problemach z prawami autorskimi do muzyki z gier Nintendo, oraz o aferze związanej z NFT.


Problemy artystów z NFT

  • Przybywa artystów muzycznych, którzy stali się ofiarami oszustów wykorzystujących NFT. W ostatnich dniach zrobiło się głośno na ten temat przy okazji afery związanej z serwisem HitPiece, który oferował muzyczne NFT. Użytkownicy platformy mieli móc kupować (?) piosenki, które odtwarzane przez inne osoby miały pomóc posiadaczom (?) ów piosenek w zdobywaniu dodatkowych korzyści. Artyści od razu zaczęli bić na alarm, gdy okazało się, że w bazie serwisu znalazło się mnóstwo ich utworów, do których platforma nie ma żadnych praw. W efekcie strona HitPiece została niemal całkowicie zdjęta (została jedynie strona główna z odnośnikami do profilów w mediach społecznościowych), zaś sami właściciele platformy zaczęli tłumaczyć artystom za pośrednictwem Twittera, że doszło do zwykłego nieporozumienia.
  • Do sprawy odniosła się na Twitterze wytwórnia Materia Collective. Jak się okazało, HitPiece sprzedawało muzykę jej artystów. Wytwórnia podkreśliła we wpisie, że ta nie jest powiązana z serwisem, aukcje nie są autoryzowane ani przez nią, ani jej artystów. Jednocześnie pracuje nad usunięciem ich muzyki z platformy.

Who Do U Voodoo, B****!

  • Ciekawostka związana z wydanym niedawno Dying Light 2. Jak podaje strona grynieznane.pl, w grze natrafimy na jedno z wielu nawiązań do poprzedniej produkcji Techlandu, czyli Dead Island. Ów easter egg odnaleźć można w domu głównego bohatera, a dokładniej na leżącym na stole gramofonie. Kiedy przyjrzymy mu się z bliska, znajdziemy płytę zatytułowaną „Who Do U Voodoo”. Jest to utwór, którego mogliśmy posłuchać na samym początku Dead Island, zaś jego autorem jest jeden z głównych bohaterów wspomnianej produkcji, Sam B.

Nintendo (wciąż) na wojennej ścieżce

  • Nintendo nie zwalnia tempa w walce o swoje prawa. W miniony weekend firma zablokowała ponad 1300 filmów zawierające muzykę z jej gier. Wszystkie były dostępne na kanale użytkownika GilvaSunner, któremu Nintendo już kilka lat temu zagroził pozwami. Sam zainteresowany twierdzi jednak, że nigdy nie zarabiał na tych filmach. Zaś powód, dla którego umieszczał ścieżki dźwiękowe z gier Nintendo na YouTube jest taki, że nie są one nigdzie dostępne do odsłuchania – zarówno w formie cyfrowej, jak i na fizycznych nośnikach.
https://twitter.com/GilvaSunner/status/1487438233172652036?s=20&t=cnHf0cym2MFCD5VbDkmpPw

Gran Turismo 7 z falstartem

  • Część oficjalnej ścieżki dźwiękowej do Gran Turismo 7 pojawiła się nieco przed terminem za pośrednictwem serwisów streamingowych w południowo-wschodniej Azji. Wśród nich znaleźć można zupełnie nowy cover kultowego motywu przewodniego Moon Over The Castle. Utwór pierwotnie skomponowany przez Masahiro Andoh z japońskiej grupy T-Square pojawił się jako temat tytułowy pierwszej gry serii w 1997 roku. Od tamtej pory motyw pojawia się w każdej grze serii.

Trochę o dźwiękach do Sifu

  • Na oficjalnym kanale YouTube PlayStation opublikowano materiał ukazujący kulisy powstawania muzyki do zapowiadanej w ubiegłym roku gry Sifu od francuskiego studia Sloclap. O procesie powstawania ścieżki dźwiękowej opowiada sam kompozytor Howie Lee.

Muzyczna biblioteka Pokemonów. Tak jakby…

  • Na koniec coś, czego się nikt nie spodziewał. Pokemon Company uruchomiło Pokémon DP Sound Library, czyli cyfrową bibliotekę zawierającą dźwięki i muzykę z gier Pokémon Diamond and Pokémon Pearl. Można je nie tylko przesłuchać, ale również pobrać i wykorzystać przy tworzeniu własnych filmów i muzyki. Jest tylko mały problem: link nie działa, uaktywnia błąd 403, który sygnalizuje odmowę dostępu na stronę…

I to wszystko na dziś. Do przeczytania za tydzień!


Czytaj więcej:

Zastępca Redaktora Naczelnego

Paweł Dembowski

Gra w gry odkąd pamięta, pisze o nich również kawał czasu. Uzależnienie jak nic. Jednak nie może powiedzieć, żeby kiedykolwiek czegokolwiek żałował. Poza tym dziennikarz z pasji i powołania.