W dzisiejszym wydaniu „Co słychać w muzyce” powiemy m.in. o bibliotece efektów dźwiękowych i muzyce z Pokémon Diamond i Pearl, o licencjonowaniu muzyki na szeroką skalę, a także o muzycznych nominacjach na Pixel Awards Europe 2022.
Dwa oblicza Nintendo
Od wielu lat Nintendo w kwestii muzyki pozostaje niezmienne – ściga i zamyka wszystkie kanały, które nielegalnie udostępniają utwory z ich gier. Jakiś czas temu wyjątkiem była strona z udostępnioną biblioteką dźwięków oraz muzyki do gier Pokémon Diamond i Pearl, gdzie pozwalano na używanie sampli w niekomercyjnych projektach. Niestety, nie trwało to długo, ponieważ strona została już zlikwidowana, a obecnie Nintendo piętnuje małe fanowskie projekty, w których użyto wcześniej udostępnionych legalnie utworów. Nikt z nas nie potrafi zrozumieć tego ruchu ze strony Nintendo; być może była to jedna z pierwszych prób otwarcia się na swoich fanów. Jeżeli tak, to miejmy nadzieję, że wkrótce otrzymamy więcej takich okazji, ale już bez szkalowania graczy.
Jak działa licencjonowanie muzyki w dużych produkcjach?
Branża elektronicznej rozrywki przyjaźni się z branżą muzyczną już od połowy lat 80., aczkolwiek licencjonowanie piosenek w grach wideo na szeroką skalę rozpoczęto dopiero w erze pierwszej konsoli Sony PlayStation. W dalszym ciągu ten element stanowi ważną część rynku muzycznego, a obecnie relacje pomiędzy tymi dwoma bytami stają się coraz to bardziej złożone ze względu na zmianę trendów, jakie zachodzą na rynku gier. Po więcej informacji odsyłamy Was do artykułu, w którym Lori Cromwell-Charron, starszy współpracownik EA ds. licencjonowania muzyki, przedstawia proces pozyskiwania licencji przez dużych wydawców gier wideo.
Nintendo i polowanie na czarownice
Na łamach naszego serwisu już niejednokrotnie wspominaliśmy o tym problemie. Jak wiemy nie od dziś, Nintendo w kwestii udostępniania muzyki bez ich wiedzy jest bezwzględne i nikomu nie wybacza. O działaniach włodarzy z Kioto przekonał się na własnej skórze kanadyjski użytkownik kryjący się pod pseudonimem DeoxysPrime, który musiał usunąć ze swojego konta na YouTube całą muzykę pochodzącą z gier Nintendo, inaczej czekałaby go grzywna lub rozprawa w sądzie. Z jednej strony współczujemy mu, bo chciał dobrze, ale z drugiej strony wiedział, że prędzej czy później może go spotkać taki los. Nintendo w kwestii licencjonowania oraz udostępniania swoich dzieł muzycznych jest bezwzględne. Do dzisiaj nie wiemy, z czego wynika to skostniałe podejście. Może Wy znacie odpowiedź na to pytanie?
Statuetki za najlepszą muzykę!
Podczas tegorocznej edycji festiwalu Pixel Heaven oprócz wielu atrakcji dla wszystkich miłośników, którzy pałają pasją do komiksów, gier planszowych i klimatów retro lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Organizatorzy dodatkowo przygotowali coroczne Pixel Awards Europe, w trakcie których rozdadzą statuetki, w tym również za najlepszą muzykę dla gier wideo. Tegorocznymi nominowanymi są ścieżki dźwiękowe do takich produkcji jak: Dying Light 2, Shadow Warrior 3 oraz Trek to Yomi. Laureatów statuetek Pixel Awards Europe poznamy już 11 czerwca.
Jak zawsze dziękujemy za Waszą uwagę i do przeczytania za tydzień!
Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.