W dzisiejszym wydaniu „Co słychać w muzyce” powiemy m.in. o bibliotece efektów dźwiękowych i muzyce z Pokémon Diamond i Pearl, o licencjonowaniu muzyki na szeroką skalę, a także o muzycznych nominacjach na Pixel Awards Europe 2022.


Dwa oblicza Nintendo

  • Od wielu lat Nintendo w kwestii muzyki pozostaje niezmienne – ściga i zamyka wszystkie kanały, które nielegalnie udostępniają utwory z ich gier. Jakiś czas temu wyjątkiem była strona z udostępnioną biblioteką dźwięków oraz muzyki do gier Pokémon Diamond i Pearl, gdzie pozwalano na używanie sampli w niekomercyjnych projektach. Niestety, nie trwało to długo, ponieważ strona została już zlikwidowana, a obecnie Nintendo piętnuje małe fanowskie projekty, w których użyto wcześniej udostępnionych legalnie utworów. Nikt z nas nie potrafi zrozumieć tego ruchu ze strony Nintendo; być może była to jedna z pierwszych prób otwarcia się na swoich fanów. Jeżeli tak, to miejmy nadzieję, że wkrótce otrzymamy więcej takich okazji, ale już bez szkalowania graczy.

Jak działa licencjonowanie muzyki w dużych produkcjach?

  • Branża elektronicznej rozrywki przyjaźni się z branżą muzyczną już od połowy lat 80., aczkolwiek licencjonowanie piosenek w grach wideo na szeroką skalę rozpoczęto dopiero w erze pierwszej konsoli Sony PlayStation. W dalszym ciągu ten element stanowi ważną część rynku muzycznego, a obecnie relacje pomiędzy tymi dwoma bytami stają się coraz to bardziej złożone ze względu na zmianę trendów, jakie zachodzą na rynku gier. Po więcej informacji odsyłamy Was do artykułu, w którym Lori Cromwell-Charron, starszy współpracownik EA ds. licencjonowania muzyki, przedstawia proces pozyskiwania licencji przez dużych wydawców gier wideo.

Nintendo i polowanie na czarownice

  • Na łamach naszego serwisu już niejednokrotnie wspominaliśmy o tym problemie. Jak wiemy nie od dziś, Nintendo w kwestii udostępniania muzyki bez ich wiedzy jest bezwzględne i nikomu nie wybacza. O działaniach włodarzy z Kioto przekonał się na własnej skórze kanadyjski użytkownik kryjący się pod pseudonimem DeoxysPrime, który musiał usunąć ze swojego konta na YouTube całą muzykę pochodzącą z gier Nintendo, inaczej czekałaby go grzywna lub rozprawa w sądzie. Z jednej strony współczujemy mu, bo chciał dobrze, ale z drugiej strony wiedział, że prędzej czy później może go spotkać taki los. Nintendo w kwestii licencjonowania oraz udostępniania swoich dzieł muzycznych jest bezwzględne. Do dzisiaj nie wiemy, z czego wynika to skostniałe podejście. Może Wy znacie odpowiedź na to pytanie?

Statuetki za najlepszą muzykę!

  • Podczas tegorocznej edycji festiwalu Pixel Heaven oprócz wielu atrakcji dla wszystkich miłośników, którzy pałają pasją do komiksów, gier planszowych i klimatów retro lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Organizatorzy dodatkowo przygotowali coroczne Pixel Awards Europe, w trakcie których rozdadzą statuetki, w tym również za najlepszą muzykę dla gier wideo. Tegorocznymi nominowanymi są ścieżki dźwiękowe do takich produkcji jak: Dying Light 2, Shadow Warrior 3 oraz Trek to Yomi. Laureatów statuetek Pixel Awards Europe poznamy już 11 czerwca.

Jak zawsze dziękujemy za Waszą uwagę i do przeczytania za tydzień!


Czytaj więcej:

Redaktor Naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.