Na łamach witryny A Sound Effect można przeczytać krótki wywiad z Garethem Cokerem, twórcą muzyki do gier z serii Ori czy do nadchodzącej kontynuacji serii Halo. W rozmowie z kompozytorem poznamy jego rady dotyczące rozpoczęcia kariery w branży, ale też wskazówki co do produktywności czy delegacji zadań, nie wspominając o samym procesie komponowania do gier.

Trzeba chwytać się każdej pracy i nie liczyć na wielkie zarobki.

Sam zwrócę waszą uwagę zwłaszcza na początek wywiadu, który jest jedną z najcenniejszych rad, jakie wziąć może do siebie każdy początkujący kompozytor. Coker opowiada o swoich początkach. Zaraz po studiach zaczynał od tworzenia muzyki do trailerów, a na swoim koncie ma ich kilkaset. Pomogła mu tu współpraca z agencją trudniącą się muzyką do trailerów właśnie. Pracował też nad muzyką do filmów krótkometrażowych i reklam. Początki, jak sam tłumaczy, były bardzo trudne, to bardzo dobrze odzwierciedla realia branży kompozytorskiej — trzeba chwytać się każdej pracy i nie liczyć na wielkie zarobki.

Jak sam tłumaczy, szansę przebicia się do branży gier dał mu serwis ModDB, na którym to moderzy mogą publikować swoje własne modyfikacje do gier. To właśnie był dla Cokera sposób na zdobywanie kontaktów w branży — i to jest najważniejsza rada dla początkujących kompozytorów: networking. To właśnie praca z deweloperami na ModDB sprawiła, że z Cokerem skontaktował się CEO Moon Studios. Tak zaczęła się przygoda tego kompozytora z serią Ori. Każda kolejna ścieżka muzyczna była rezultatem poprzedniej, która inspirowała osoby decyzyjne do kontaktowania się z Cokerem w sprawie zleceń.

W wywiadzie Coker ilustruje, w jaki sposób ModDB umożliwił mu rozwój kariery. Tłumaczy, że utwory, które komponował do zupełnie niezwiązanych z grami projektów, były katalizatorem zmian, to one bowiem zwróciły na niego uwagę deweloperów, którzy potem oferowali mu większe projekty, a kolejne soundtracki jeszcze bardziej poszerzały bazę kontaktów.

Gareth Coker opowiada o muzyce do Ori and The Blind Forest

Coker radzi początkującym twórcom, by korzystali z nawet najmniejszych okazji, by coś skomponować i opublikować. Młodzi kompozytorzy powinni dawać z siebie wszystko, bez względu na budżet i korzystać z tych narzędzi, które są im dostępne. Powinni też odczuwać dumę z tego, co publikują. Nigdy nie wiadomo, kiedy dany utwór poprowadzi do czegoś większego.

Czytaj więcej:

Współpracownik

Wojciech Usarzewicz

Od lat 90. interesuje się muzyką do gier, a wśród ulubionych kompozytorów wymienia Ruskaya, Haaba i O’Donnella. Komponuje hobbystycznie i regularnie pracuje ze słowem pisanym.