Kiedy chcemy nauczyć się czegoś praktycznego albo poszerzyć wiedzę w danej dziedzinie, często z braku czasu otwieramy serwis Youtube i wpisujemy np.: „Sound design w grach”.
W odpowiedzi dostajemy kilka setek (albo tysięcy) wyników i przeważnie otwieramy pierwszy, drugi albo trzeci z góry. Nie zawsze te filmy czy tutoriale, które są pozycjonowane jako pierwsze, okazują się najlepsze i najbardziej rzetelne. Często też gubimy się pod natłokiem różnego contentu nie wiedząc, który z nich jest sensowny i najbardziej oddaje to, na czym nam zależy. Dlatego właśnie zdecydowałem się uruchomić serię newsów, w których będę krótko opisywał godne polecenia kanały, blogi, vlogi i inne ciekawe strony dotyczące sound designu. Często są to bardzo niszowe strony ukryte gdzieś w czeluściach Internetu, zawierające naprawdę solidną dawkę praktycznych i ciekawych informacji na temat game audio.
Na pierwszy ogień idzie kanał Cujo Sound.
Cujo Sound to prywatna inicjatywa Bjørna Jacobsena, który jeszcze do niedawna pełnił rolę Senior Sound Designera w CD PROJEKT RED. Bjørn ma na swoim koncie udział w wielu produkcjach, m.in.: Cyberpunku 2077, Hitmanie, DARQ czy EVE Online, a swoim doświadczeniem zdobytym podczas pracy przy tych grach postanowił podzielić się ze światem. I chwała mu za to, bo robi to w sposób bardzo przystępny i ciekawy. Content, który tworzy, skierowany jest zarówno do początkujących sound designerów, jak i do tych bardziej doświadczonych.
Na jego kanale znajdziemy analizy dotyczące udźwiękowienia niektórych tytułów, ale także świetne tutoriale, w których opowiada m.in. jak uzyskać interesujące brzmienie assetów i jak poprawnie je zaimplementować do gry przy użyciu znanych narzędzi, jak np. Wwise. Osobiście polecam także materiał, w którym opowiada o własnej karierze i o tym, jak znalazł się w branżowym segmencie AAA.
Na uwagę zasługuje także jego strona internetowa, gdzie znajdziemy artykuły na tematy bardziej techniczne, jak podstawy akustyki czy kodowania w języku C#.
Na sam koniec nie mogę nie napisać o video, które Bjørn zamieścił kilka dni temu na swoim kanale. W materiale poświęconym udźwiękowieniu gry Inside rozkłada na czynniki pierwsze ruch. Jeżeli ktoś grał w ten tytuł wie, jak szczegółowe i dopracowane są animacje głównego bohatera i jego interakcje z otoczeniem. To wszystko wymagało precyzyjnego sound designu i przemyślanej implementacji. A co o tym sądzi Bjørn Jacobsen? Przekonajcie się sami.