GameSoundcon – największa na świecie konferencja poświęcona audio (komponowanie muzyki, sound design) w gamedevie, a także portal skupiający tematy z branży audio, opublikował coroczne wyniki ankiety poruszającej wiele kwestii związanych z pracą w świecie twórców gier komputerowych.

Średnia zarobków rocznych w branży audio wynosi około 62 tys. dolarów (mowa tu o pracy na etat).

Obszerny raport podzielony jest na trzy duże rozdziały: Compensation (zawierający informacje o zarobkach, przedziale wiekowym, sposobie zatrudnienia, czy płci), Work and Environment (zakres obowiązków, popularne rodzaje oprogramowania typu Middleware) oraz Education, który zawiera dane dotyczące poziomu wykształcenia.

gamesoundcon

Z pierwszego rozdziału wynika jedna, rzucająca się w oczy konkluzja: zarobki w Polsce są nawet kilkukrotnie niższe od wyliczanych średnich zarobków rocznych w branży audio w ogóle. Średnia zarobków rocznych w branży audio wynosi około 62 tys. dolarów (mowa tu o pracy na etat). Na nasze szczęście (czyli sound designerów, kompozytorów, programistów audio) powoli zaczynamy w tej kwestii gonić zachodnie standardy.

Gdy zaś popatrzymy na średnią zarobków dla Europy, możemy już z dużą rezerwą przyjąć nieco ponad 36 tys. dolarów rocznie za faktycznie średnią zarobków w Polsce jeśli chodzi o audio. Daje nam to około 3 tysięcy dolarów miesięcznie zarobku. Czy faktycznie dźwiękowcy w Polsce mogą się pochwalić takim przychodem? Cóż, owszem – mogą, ale niestety nie wszyscy. W dalszej części raportu również zauważymy dysproporcje w średniej zarobków między kobietami i mężczyznami.

Gdyby brać dane na sucho, mogłyby być świetną pożywką dla wszystkich osób walczących o równe traktowanie kobiet i mężczyzn. Trzeba jednak brać pod uwagę wiele czynników, jeśli już zabieramy się za takie porównywanie – chociażby sam fakt, że kobiet w naszej branży jest zdecydowanie mniej, co za tym idzie mogą pracować w studiach, gdzie zarobki są na innym poziomie niż chociażby w studiach tworzących tytuły AAA.

Najczęściej studia zatrudniają osoby na stanowiska Sound Designera.

gamesoundcon

Rozdział drugi rozpoczynamy od diagramu kołowego pokazującego rozbieżność w typie zatrudnienia. Ważnym zaznaczenia jest fakt niewielkiej różnicy w liczbie osób zatrudnionych na etat (41%), a tymi mianującymi się freelancerami(37%). Najczęściej studia zatrudniają osoby na stanowiska Sound Designera oraz osoby implementującej w programach FMOD/Wwise (oczywiście praktycznie każdy szanujący się sound designer winien posiadać umiejętność operowania chociaż jednym z tych programów). W zestawieniu „2019 Freelancer Roles” największą pozycję okupują oczywiście kompozytorzy muzyczni, którzy zatrudniani są zazwyczaj do konkretnego projektu. Nowości też nie odkryłem w zestawieniu najpopularniejszych middleware, gdzie jak zawsze wygrywa Wwise, na drugim miejscu plasuje się oczywiście FMOD.

Oczywistym jest, że większość pracowników posiada wyższe wykształcenie przynajmniej pierwszego stopnia.

GameSoundCon

Trzeci rozdział zawiera informacje o poziomie wykształcenia w naszej branży dźwiękowej. Oczywistym jest, że większość posiada wyższe wykształcenie przynajmniej pierwszego stopnia. Znaczna część pracowników branży audio posiada też wykształcenie w kierunkach około muzycznych. Jest to przydatna informacja szczególnie dla młodych, aspirujących dźwiękowców, ponieważ według tego raportu, pracodawcy w ponad 70% przypadków zatrudniają właśnie osoby z muzycznym bądź dźwiękowym (np. inżynieria akustyczna) wykształceniem.

Cały raport okraszony wykresami, analizami oraz opisami możecie znaleźć pod tym linkiem.

Współpracownik

Krzysztof Kus

Sound Designer, kompozytor muzyczny, a także perkusista z zamiłowania. W grach zwraca szczególną uwagę na nowatorskie podejście do tematu sound designu. Prywatnie jeden z największych fanów Dire Straits w Polsce.