W skrócie: tworzymy w teamie grę w ograniczonym czasie i dobrze, żeby po tym czasie działała. Tylko co da nam tak naprawdę satysfakcję z Gam Jam?

1. Po co chodzić na Game Jamy?

Praca w gamedevie, marzenie wielu młodych ludzi. Spokojna, pozbawiona stresów, dobrze płatna, a przede wszystkim satysfakcjonująca. O ile w kwestii ostatnich dwóch punktów można się całkowicie zgodzić, tak pierwsze dwa to w 90% abstrakcja, jeśli myślisz o pełnoetatowej pracy z której można się utrzymać. Zasypiasz ze słowem „deadline” na ustach i budzisz się z nim. Wyzwania, które stawia nam pracodawca, czy team leader każdego dnia podnoszą coraz wyżej poprzeczkę we własnej kreatywności i samorozwoju. Tylko takie podejście może dać nam końcową satysfakcję.

Słowo „Game Jam” pochodzi od „Music Jam”.

Każdy następny projekt dodaje Ci wprawy, a czas twojej pracy nad tematem skraca się. Tylko co ma do tego Game Jam? Słowo „Game Jam” pochodzi od „Music Jam”, czyli spotkań muzyków w celu luźnego imprezowania, czasem dającego większe arcydzieła, a czasem po prostu relaks i ucieczkę od świata. Określenie gamingowego jamowania powstało relatywnie niedawno i przybrało nową formę od Game Making Competition. Ma ono trochę inną postać od muzycznego jamowania, ponieważ nie jest to tylko luźne wieczorne improwizowanie, tylko dosyć hardkorowe tworzenie gier zazwyczaj w przedziale od 24 godzin do 72 godzin.

Ważnym aspektem jest to, że spotykają się na nich nie tylko ludzie z jednej dziedziny branży, a praktycznie ze wszystkich jej obszarów. Uczestnicy tworzą zespoły, dobierają się według swoich umiejętności tak żeby efektem końcowym była mniej lub bardziej działająca gra. Normalną rzeczą, jest to że panuje wzajemne wsparcie w swoich zadaniach, ponieważ ciężko jest żeby wszyscy uczestnicy zespołu wypełnili swoje zadania w określonym czasie, więc często muzyk może stworzyć jakiś model 3D, żeby pomóc koledze czy dodać kilka linii kodu jeśli ma na tyle wiedzy.

Niemalże niemożliwa jest praca sound designera jeśli nie rozumie on mechaniki tworzenia gier.

Uczy to przede wszystkim wzajemnego rozumienia stanowisk i pracy kolegów w przyszłej firmie branży gamedev w której chcielibyśmy pracować. Niemalże niemożliwa jest praca sound designera jeśli nie rozumie on mechaniki tworzenia gier, ponieważ wymusza to chociażby silnik na którym musi implementować swoją pracę.

buffalonews.com

Game Jam pozwala w bardzo szybki sposób zrozumieć zależności stanowisk w procesie tworzenia gry, priorytetów przy jej tworzeniu, etapów produkcji, kreatywnej ekspresji własnych umiejętności, a co najważniejsze komunikacji między partnerami przez pokazanie, że twórcy gier to jeden organizm który wzajemnie się inspiruje. Muzyk może zainspirować artystę, artysta może natchnąć programistę, team leader może wspomóc ich oboje pokazując co można z czym połączyć lub udoskonalić. Niezbędnik kompozytora i sound designera na Game Jamie.

2. Niezbędnik kompozytora i sound designera na Game Jamie.

Do pracy przy kreacji dźwięku na Game Jamie można się przygotować lub nie. Jeśli przed wydarzeniem uczestnik ma już zespół i mniej więcej wie czego może oczekiwać od swoich partnerów, będzie w stanie skupić się na swojej roli i wyposażyć się w pakiet wirtualnych instrumentów, wtyczek i bibliotek dźwięków, tak żeby dopasować się pod wymagania swoich partnerów. Dobrze jest mieć pełną świadomość tego co ma się na swoim dysku, żeby w szybki i konkretny sposób reagować. Przynoszenie plików i wirtualnych instrumentów, które poznajemy dopiero na miejscu powoduje bardzo duży stres i zabiera potrzebny czas.

Dobrze jest mieć pełną świadomość tego co ma się na swoim dysku.

Na początku wydarzenia podawany jest temat gry, więc dźwiękowiec wie co wykorzystać i jakie są ograniczenia tego co posiada w danym momencie. Jeśli jesteś sound designerem i w twoim zespole nie ma kompozytora, to musisz wiedzieć jak dodać muzykę do gry. Może to być zbiór gotowych sampli i tracków, które masz na dysku, albo może to być muzyka pobrana z portali internetowych z darmową muzyką do wykorzystania. Musisz mniej więcej wiedzieć jak reagować na tę sytuację, żeby wykonać szybko swoje zadanie i czas który nadrobisz poświęcić innym, aby zrealizować cel.

Game Jam w Polsce:

  • Slavic Game Jam
  • Global Game Jam
  • Cieszyn Game Jam
  • Poly Game Jam
  • Poznań Game Jam
  • KRAKJAM
  • Cloud Jam
  • Lub Jam
  • Łódzki Game Jam
  • etc.

Dobrze jest na Game Jam przynieść ze sobą mikrofon, jakiś kompaktowy instrument czy klawiaturę sterującą. Często temat gry może tak zaskoczyć, że konieczne jest spontaniczne nagrywanie dźwięków realizowanych na miejscu jak choćby: uderzenie przedmiotem o biurko, nagranie kwestii dialogowej, czy za symulowanie odgłosu jakiejś kreatury.

Wiadomo, że kompozytor nie stworzy dzieła na miarę Wiedźmina 3 w tak krótkim czasie… ale dlaczego nie? Praca pod presją powoduje wewnętrzne samodoskonalenie swoich umiejętności, więc może nie uda się zrobić kilku godzin muzyki, ale może powstaną 2-3 w pełni efektowne utwory, które będą dobrze wspierać gameplay, oraz zostaną dobrą wizytówką w CV. W przypadku muzyka może przyjść przygotowany lub nie. Ciekawą opcją jest wziąć swoje narzędzia pracy i po prostu improwizować z luźnym flow jak dosłownie na Music Jamie w klubie wieczorem.

Problemem wielu muzyków jest często blokada kreatywności w domowym studiu.

To co tworzymy jest w pełni spontaniczne, ale może dać ciekawy i nieoczekiwany efekt końcowy. Problemem wielu muzyków jest często blokada kreatywności w domowym studiu, na Game Jamie można tę blokadę zlikwidować, poprzez wykonanie pracy przy burzy mózgów zespołu do tematu gry. Kompozytorzy klasyczni zmuszeni są do stworzenia syntezatorowego utworu do pixel artu, pianiści tworzą partie perkusyjne grane na garnkach, gitarzyści piszą solo na saksofon przygrywający w tle kasyna w którym będzie grał w karty bohater naszej gry, w skrócie „wychodzimy ze swojej strefy komfortu”.

Co do oprogramowania, to należy podejść do tego jak najsprawniej i wybrać środowisko które znamy i lubimy. Bardzo dobrym silnikiem audio na imprezę jest FMOD. Bardzo intuicyjny w obsłudze i wyrazisty do współpracy z programistami. Korzystanie z Wwise nie jest zakazane, ale jest bardzo praco i czasochłonne. Brak umiejętności korzystania z silników audio też jest do rozwiązania tylko trzeba dogadać się z programistami i przekazać im dobrze posegregowane pliki audio, aby Ci mogli sprawnie umieścić je w kodzie. Przydatne jest również narzędzie DAW, które pozwoli na szybką edycję dźwięków, jakie chcemy dopasować do gry. Środowisko również według preferencji, ale dobrze jeśli współpracuje z importem video. (może być to Ableton, Reaper, Pro Tools, Cubase).

Podsumowując, jeśli chcemy przyjść uniwersalnie przygotowani to oto jest lista:

  • oprogramowanie DAW jak Ableton
  • laptop
  • oprogramowanie audio engine jak Fmod
  • pakiet sampli z dźwiękami typu urban, nature, war…itd.
  • słuchawki
  • mikrofon
  • karta dźwiękowa przenośna (opcjonalna)
  • klawiatura midi (opcjonalna)
  • instrument (opcjonalny)
  • dużo kreatywności (niezbędne)

3. Co wynosimy z wydarzenia?

Dla niedoświadczonego twórcy gier Game Jam to jak namiastka pracy w zawodzie, więc wychodząc z niego nie będzie taki sam jak przed nim. Wyjdzie odmieniony o nową wiedzę, może być przestraszony tym, czego wciąż musi się nauczyć. może być bogatszy o wiedzę doświadczonych kolegów, może obserwować jak inne zespoły tworzą swoje gry, może wzbogacić swoje CV i może wykorzystać to co zrobił do filmu promującego siebie dla pracodawców, ale co najważniejsze nabędzie doświadczenia do kreatywnego tworzenia z goniącym go nieubłaganie czasem. Nie ma lepszego miejsca, żeby rozpocząć swoją przygodę z kreacją dźwięków do gier jak tego typu wydarzenie.

Współpracownik

Michał Jaskuła

Kompozytor, reżyser, cosplayer, fascynuje go połączenie środków wizualnych z audio. Według niego kolory tak samo malują muzykę jak i obraz wzajemnie się inspirując, więc korzysta ze wszelkich form wyrazu artystycznego w swoich pracach.