Jest wiele ścieżek, które można podjąć aby projektować dźwięki do gier, a to jaką wybierzemy tak naprawdę zależy od tego co chcemy faktycznie z nim robić.

Artykuł jest skierowany do osób marzących o pracy z dźwiękiem w branży gier.

Ułatwić nam ten wybór może odpowiednie szkolenie i edukacja. Artykuł jest skierowany do osób marzących o pracy z dźwiękiem w branży gier komputerowych, oraz każdego kto chce uzupełnić swoje braki o wiedzę od zawodowców. Jako, że w gamedevie dominują samoucy, to oprócz szkół i studiów, zawrę również kilka przydatnych kursów internetowych poświęconych tematyce.

Jak każda dziedzina artystyczna, komponowanie muzyki do gier nie ma ściśle określonej ścieżki rozwoju. Czasem najbardziej nieprzewidywalne koleje losu potrafią z rockmana, programisty, reżysera czy krytyka muzycznego zrobić kompozytora muzyki. Skala projektów i ich budżet najczęściej decydują o tym jak potoczą się koleje dźwięku.

Często przy niskim budżecie za muzykę biorą się osoby, które nie miały wcześniej styczności z tworzeniem muzyki do gier i robiąc to pierwszy raz… odnoszą sukces! Świetnym przykładem jest Nathan McCree, znany ze swoich utworów do serii gier Tomb Rider. Został on kompozytorem ze stanowiska programisty, na potrzeby prezentacji sekwencera muzycznego dla Sega Mega Drive.

Czytaj także: Nathan McCree – Gdy byłem młody, chciałem zostać gwiazdą rocka.

To tylko jeden z wielu dowodów na to, że produkcja gier jest dziedziną artystyczną nie muszącą się trzymać określonych zasad. Jednak jeśli chcemy poznać jakieś zasady, reguły, czy zbiór doświadczeń osób które przyczyniły się do sztuki kreowania muzyki przez setki lat, z których wyciągniemy wnioski, to na pewno łatwiej nam będzie przejść odpowiednią edukację muzyczną czy realizatorską.

szkolafilmowa.pl

Teoria muzyki to tylko zbiór doświadczeń ludzi którzy ją przekazują z pokolenia na pokolenie rozszerzając i ubierając w reguły, ale my też możemy rozszerzyć tę teorię o swoje doświadczenia – Austin Winotry podczas Masterclass Game Music Festival

Reżyseria, realizacja i kreacja dźwięku w Polsce:

AMA Film Academy w Krakowie. (więcej)

Kierunek Realizacja Dźwięku w Filmie, Grach i Multimediach w AMA FILM ACADEMY to kompleksowy kurs realizacji dźwięku w filmie i pokrewnych formach audiowizualnych, przede wszystkim w grach i całym obszarze gamingu – od nagrania dźwięku na planie, poprzez jego obróbkę i postprodukcję do finalnego zgrania ścieżki dźwiękowej. Kurs obejmuje również zaawansowane zagadnienia opracowań muzycznych oraz nagrywania i wykorzystywania muzyki filmowej. Ważnym obszarem jest nauka kreacji współczesnego świata dźwięku.

Warszawska Szkoła Filmowa w Warszawie. (więcej)

Studenci Kreacji Dźwięku oprócz zdobywania szeroko pojętej edukacji medialnej, filmowej i kulturalnej od początku nauki będą współpracować ze studentami innych dziedzin sztuki filmowej: reżyserii, montażu, sztuki operatorskiej, czy kreacji gier wideo. Będą brać udział w warsztatach pracy z aktorami, warsztatach scenopisarskich, montażowych.

szkolafilmowa.pl

Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. (więcej)

Działalność artystyczno-naukowa Katedry skupia się wokół problemów związanych z zagadnieniami estetycznymi sztuk audytywnych i audiowizualnych oraz problemów warsztatowych realizacji nagrań. Twórczość artystyczna pracowników Katedry obejmuje nagrania muzyczne, realizacje warstwy dźwiękowej filmów, projekcje muzyki elektroakustycznej i elektronicznej oraz projekcje dźwięku instalacji multimedialnych.

Wydział artystyczny Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. (więcej)

Muzyka w multimediach to kierunek, którego celem jest wykształcenie absolwenta z tytułem zawodowym licencjata, przygotowanego do samodzielnej działalności na rynku muzycznym, ze szczególnym uwzględnieniem rynku medialnego, a więc muzyki na potrzeby filmu, radia, reklam, gier komputerowych, oraz szeroko pojętej muzyki użytkowej, jak również muzyki w różnego rodzaju działaniach interdyscyplinarnych.

Czytaj także: Darmowe i prawie darmowe oprogramowanie do game audio.

Akademia muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. (więcej)

Studia licencjackie na kierunku reżyseria dźwięku przygotowują do pracy z dźwiękiem w różnych formach audytywnych i audiowizualnych. Obszar kształcenia obejmuje zagadnienia psychofizjologii słyszenia, akustykę ogólną i muzyczną, elektroakustykę, kształtowania przestrzeni akustycznej informatykę, analizę sygnałów fonicznych i zasady przetwarzania dźwięku analogowego i cyfrowego, historię form i stylów muzycznych. Studia przygotowują do pracy w studiach fonograficznych, radiowych, telewizyjnych i teatralnych, w filmowych grupach produkcyjnych, przy nagłośnieniu koncertów i imprez plenerowych.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. (więcej)

W ramach trzyletnich studiów licencjackich przygotowujemy więc na tym kierunku zawodowych, wszechstronnie wykształconych realizatorów dźwięku, którzy potrafią sprostać współczesnym wymogom rynku medialnego. Oprócz przyswajania sobie podstaw naukowo-technicznych, studenci rozwijają w sobie wrażliwość muzyczną i uczą się, jak praktycznie przekładać wizje muzyczne na techniczny język realizatora dźwięku.

Kursy internetowe po angielsku:

Music for Film, TV and Games. (więcej)

Najbardziej renomowana uczelnia szkoląca kompozytorów na świecie uruchomiła kilka lat temu kompleksowe kursy internetowe. Przez ten czas setki studentów zgłębiły swoją wiedzę o teorię muzyki, praktykę kompozycji wraz z innymi studentami, czy wiedzę o produkcji muzyki do gier oraz jej wdrażania.

Game Music Composition: Make Music For Games From Scratch. (więcej)

Kurs produkcji muzyki do gier z elementami teorii muzyki, podstawami kompozycji oraz technicznymi aspektami wdrażania muzyki do gier.

Video Game Music Academy. (więcej)

Kursy, warsztaty i konsultacje online 1 na 1 z Danem Hulsmanem. Nauczyciel poprowadzi po szczegółach pracy, teorii i kompozycji, oraz rozwieje wszelkie wątpliwości studentów.

Film, TV, & Video Game Music Composition + Production BASICS. (więcej)

Kurs podstaw efektywnego udźwiękowiania, kompozycji w rożnych stylach, realizacji, instrumentalizacji. Oferuje również wiedzę na temat sesji nagraniowych żywych instrumentów, korzystania z bibliotek sampli oraz budowania portfolio i CV.

Czytaj także: Jak postrzegamy dźwięki? – wywiad z Robertem Dudzicem.

Game Design and Development: A Bit-by-Bit History of Video Game Music. (więcej)

Ten kurs online zapozna Cię z muzyką do gier wideo i platformami, które ją definiują, koncentrując się na ewolucji klasycznego dźwięku 8-bitowego.
Kurs opiera się na technologiach, muzykologii i kulturoznawstwie, aby przedstawić rozwój muzyki w grach wideo – od geometrycznych tonów Ponga po skomplikowane aranżacje dzisiejszych strzelanek FPS.

Czytaj więcej:

Współpracownik

Michał Jaskuła

Kompozytor, reżyser, cosplayer, fascynuje go połączenie środków wizualnych z audio. Według niego kolory tak samo malują muzykę jak i obraz wzajemnie się inspirując, więc korzysta ze wszelkich form wyrazu artystycznego w swoich pracach.