W naszych podcastach wielokrotnie podkreślam brak stanowiska ze strony Nintendo w kwestii wydawania ścieżek dźwiękowych z własnych gier. Owszem, zdarzają się nieliczne wyjątki w postaci zewnętrznych wytwórni fonograficznych (Nippon Columbia, Being, Enterbrain, Tablier Communications inc.), które od kilku lat własnym nakładem wypuszczają na rynek muzyczny licencjonowane ścieżki dźwiękowe z gier Nintendo. Jednakże biorąc pod uwagę popyt oraz brak sountracków w serwisach streamingowych, jest to tylko kropla w morzu.
Mario Kart 8 Deluxe nie schodzi ze szczytu list sprzedażowych, a liczba sprzedanych kopii wynosi już 37,8 miliona sztuk.
Gra Mario Kart 8 Deluxe na konsolę Nintendo Switch obecnie nie schodzi ze szczytu list sprzedażowych, a liczba sprzedanych kopii wynosi już 37,8 miliona sztuk. Jest to absurd, że do dnia dzisiejszego produkcja nie otrzymała oficjalnej ścieżki dźwiękowej, nie mówiąc już o wydaniu muzyki w wersji cyfrowej. Jedynie edycja gry na konsolę Nintendo Wii U doczekała się oficjalnej muzyki na dwóch płytach. Album był dostępny wyłącznie w Japonii dla klubowiczów Nintendo, co przyczyniło się do tego, że ścieżka dźwiękowa w niedługim czasie stała się białym krukiem na zagranicznych serwisach aukcyjnych.
W związku z tym postanowiłem z bliska przyjrzeć się fenomenowi muzyki do gry Mario Kart 8, która uważana jest przez graczy oraz zachodnią prasę grową za jedną z najlepszych ścieżek dźwiękowych wydanych na konsole Nintendo. Od razu wyjaśnię, że moja recenzja skupi się na soundtracku opublikowanym z Mario Kart 8 na Nintendo Wii U. Osoby, które miały choć chwilę styczność z produkcjami spod znaku Nintendo, na pewno sobie przypomną, że włodarze z Kioto od zawsze stawiają na muzykę zapadającą w pamięć. Dlatego dla twórców gry Mario Kart 8 było dużym wyzwaniem, aby piosenki po wielu godzinach spędzonych z grą nie stały się monotonne, a co gorsze przeszkadzające, kiedy będziemy wchodzić w kolejny zakręt na trasach wyścigowych grzybowego królestwa.
Co zatem przyczyniło się do sukcesu oprawy dźwiękowej do Mario Kart 8? Odpowiedź może wydawać się banalna, ale to właśnie udział w projekcie utalentowanych muzyków z branży muzycznej z Japonii i nagrania żywych instrumentów miały ogromny wpływ na zainteresowanie się przez graczy utworami z gry. Kenta Nagata, wieloletni współtwórca kompozycji do cyklu gier Mario Kart, w jednym z wywiadów powiedział wprost – celem całego zespołu było odcięcie się od skojarzeń muzyki tła i stworzenie zapadających w pamięć melodii, które gracze mogliby nucić poza i w trakcie rozgrywki (Mario Kart Stadium). W związku z tym poproszono muzyków sesyjnych o wykonanie utworów tak, jakby miały pojawić się na ich solowych albumach, uwzględniając, że w dalszym ciągu ich nagrania (Big Blue) będą dostępne dla szerokiego odbiorcy. Dlatego każdy z utworów ma swój indywidualny charakter napisany pod konkretny gatunek muzyczny, z dużym naciskiem na muzykę rozrywkową.
Kolejnym wyzwaniem dla całego zespołu było napisanie utworów w taki sposób, by w efektywny sposób łączyły w sobie dobre cechy zarówno muzyki z gier, jak i muzyki na żywo — mówi Shiho Fujii, autorka kompozycji do New Super Mario Bros. U i The Legend of Zelda: Skyward Sword, która w przypadku Mario Kart 8 była odpowiedzialna za tematy Mario Circuit i Electrodrome. Dobrym przykładem jest muzyka do wielu tras wyścigowych, posiadająca swój własny indywidualny rytm oraz dynamikę (Mount Wario), które wznoszą utwory na wyższy poziom. W efekcie otrzymaliśmy kompozycje posiadające barwne brzmienie i sprężystość znaną dobrze dziełom wykonywanym przez zespoły big bandowe (Mario Kart 8). W efekcie dostajemy piosenki charakteryzujące się dużą swobodą interpretacyjną, improwizacją, bogatą rytmiką, skokowo rozwijaną melodią i przyspieszeniem frazy znanej nam dobrze z muzyki jazzowej.
Całości dopełniają energiczne syntezatory mooga, brzmiące jak niejedno dzieło Herbiego Hancocka lub przeszywające rytmiczne dźwięki Kazukiego Katsuty, którego freestyle’owe solówki saksofonu w utworze Dolphin Shoals wprawiają w nas pozytywny nastrój. Podobnych sekretów i zabiegów w muzyce do Mario Kart 8 jest o wiele więcej, wystarczy się dobrze wsłuchać w utwory, dzięki czemu można odkryć wiele poukrywanych przez deweloperów smaczków, jak chociażby tematy nawiązujące do poprzednich odsłon cyklu Mario Kart lub samych produkcji Nintendo.
Swoją grą nadali muzyce do tytułów Nintendo zupełnie nowy wymiar dźwięków.
Należałoby także wspomnieć o samej implementacji utworów w Mario Kart 8, które w naturalny sposób spajają przechodzące między sobą melodie zależnie od sytuacji na ekranie. Przykładem jednym z wielu jest trasa wyścigowa Dolphin Shoals, gdzie słyszymy łagodne przejścia pomiędzy utworami, co daje nam uczucie pełnego obrazu palety różnych stylów i dźwięków. Podobnych eksperymentów jest o wiele więcej, dlatego z tego miejsca zachęcam Was do sprawdzenia kanału 8-bit Music Theory, gdzie rozbito na czynniki pierwsze dwa utwory z Mario Kart 8.
Szczere brawa należą się autorom utworów do Mario Kart 8, ponieważ wynieśli na wyżyny muzykę do gier wyścigowych. Nie przypominam sobie, która ostatnio produkcja z tego gatunku przykuła moją uwagę, nie mówiąc już o zakupie samej płyty. Soundtrack z Mario Kart 8 jest festiwalem różnorodnych dźwięków emanujących niespożytą energią sesyjnych muzyków, którzy swoją grą nadali muzyce do tytułów Nintendo zupełnie nowy wymiar dźwięków, a co najważniejsze jakość dorównującą niejednej wysokobudżetowej produkcji muzycznej. Sam album jest nie tylko godny waszej uwagi, ale i wart posiadania go w kolekcji, szczególnie jeżeli cenicie sobie oprawę dźwiękową z gier wideo. Pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika gier Nintendo!