Inon Zur to kompozytor, którego graczom nie trzeba przedstawiać. Nominowany do wielu nagród, skomponował muzykę do kilkudziesięciu gier (według IMDB jest ich ponad 70), wśród których są takie kultowe tytuły jak Baldur’s Gate II: Tron Bhaala, Syberia II, Crysis, Dragon Age: Początek i wiele innych.

Myślę, że znany jest przede wszystkim z serii Fallout, której jest stałym kompozytorem od Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Śmiało można go nazwać jednym z gigantów branży muzyki gier wideo, ale czy wiedzieliście, że jego kariera nie ogranicza się wyłącznie do niej?

Śmiało można go nazwać jednym z gigantów branży muzyki gier wideo.

Inon Zur urodził się w Izraelu. Już w wieku pięciu lat próbował komponować, korzystając ze śpiewu swojej matki i wtedy zainspirowała go muzyka klasyczna. Jako dziecko nauczył się grać na waltorni, w wieku ośmiu lat uczył się gry na fortepianie, a w wieku dziesięciu – kompozycji. Ukończył Akademię Muzyczną w Tel Awiwie, a potem spędził cztery lata w izraelskim wojsku. W 1990 r. wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, aby studiować w Dick Grove School of Music przez rok, a następnie pod okiem kompozytora muzyki filmowej Jacka Smalley’a przez dwa lata na University of California w Los Angeles.

Zur rozpoczął karierę w 1994 roku, pracując nad ścieżkami dźwiękowymi do filmów takich jak Yellow Lotus, który zaprezentowano na festiwalu filmowym w Sundance. Przez sześć lat pracował jako kompozytor w Fox Family, produkując ścieżki dźwiękowe do różnych programów telewizyjnych dla dzieci, w tym Digimon i Power Rangers. W 2002 roku oszacował, że skomponował muzykę do ponad 360 odcinków Power Rangers. Pierwszą nagrodę w tym okresie swojej kariery, Telly, zdobył za pracę nad Power Rangers: Turbo. Chociaż lubił swoją dotychczasową pracę, to zapragnął pracować w „bardziej intrygującym, bardziej zaawansowanym środowisku, zasadniczo w takim, gdzie ludzie bardziej doceniają muzykę”.

Zur z czasem płynnie przeszedł do prestiżowych tytułów.

Agentowi Zura udało się pokonać początkową niechęć klienta i przekonać go do spróbowania pracy w branży gier wideo. Pierwszą grą, do której skomponował ścieżkę dźwiękową, był Star Trek: Klingon Academy z 2000 roku, nad którą prace zaczął już w 1997 roku. Zur z czasem płynnie przeszedł do prestiżowych tytułów, między innymi do nagradzanego i cenionego przez krytyków Baldur’s Gate II: Throne of Bhaal (2001) oraz Icewind Dale II (2002). Icewind Dale II przyniosło mu pierwszą z wielu nominacji do nagród muzycznych branży gier wideo, do nagrody Game of Network Music Guild – Music of the Year.

W tym okresie kontynuował pracę nad filmami i programami telewizyjnymi. Do jego bardziej znanych produkcji należą Au Pair (1999), Au Pair II (2001), The Bachelor (2002), czy ścieżka dźwiękowa do angielskiej wersji serialu anime Escaflowne (2000). Miał również niewielki udział w stworzeniu muzyki do filmu dokumentalnego the Human Experience, obok takich kompozytorów jak Thomas Bergersen i Jo Blankenburg, znanych w branży trailer music.

Inon Zur, podobnie jak jego wielu kolegów po fachu (m.in. Gareth Cocer), zajmuje się komponowaniem muzyki trailerowej. Pracował między innymi dla APM Music (albumy w serii End Game, m.in.: Dark Times, Victories, Cinematics – Final Battle, Cinematics – Adventure Stories, Cinematics – Dark Heroes), Bruton Music (m.in. Dramatic Fantastic z fenomenalnymi utworem tytułowym oraz Neron), MLB Music Library (Glory), Sonoton Music (Amped – Game Audio Vol. 2), Atmosphere (The Movie Soundtrack 3), Fired Earth Music (Heroes), Chappell (Minimalist Beauty z pięknym Tranquil Souls; Beautifully Strange, Classical Crossings, Fight for Kings, String Theory, w którym lśni Moments; Cinematic Gamescapes), Must Save Jane! (True Magic).

Universal Production Music (The Universal Trailer Series, m.in.: Eternal Hero – również edycje Hybrid oraz Remixed – z pięknymi Heroes Legacy oraz Pledge of Legends; The Beginning oraz Vocal Colours), no i wreszcie X-Ray Dog (m.in. Best in Show, X Pack, Master, Leader, Shepherd i Pure Breed). Wnikliwsi słuchacze nie będą mieli problemu z identyfikacją utworów kompozytora w wymienionych katalogach. Jego styl jest naprawdę charakterystyczny,

Kompozycje Zura często koncentrują się na pełnych orkiestrach, chórze, a w niektórych grach, takich jak Prince of Persia, na instrumentach etnicznych. Ilekroć współpracuje z orkiestrą (najczęściej z Northwest Sinfonia), zawsze sam jej dyryguje. Na jego styl wpłynęli tacy klasycy jak Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński i Beethoven oraz kompozytorzy muzyki filmowej, wśród nich John Williams i Jerry Goldsmith, a także artyści jazzowi, jak George Gershwin i Henry McFeeny.

Co ciekawe, Zur wydał dwa albumy nieprzeznaczone dla mediów – Age of Sirens (2015) oraz Into the Storm (2019), ale jak sam przyznaje, presja deadline’u oraz informacje zwrotne od twórców są kluczowe w jego procesie tworzenia. Uważa, że skomponowana przez niego muzyka brzmi najlepiej, gdy znajduje się w kontekście przekazanym przez media, dla których została stworzona. Jednocześnie uważa, że sama w sobie przekształca się „ze ścieżki dźwiękowej w samodzielną formę sztuki”.

Jak sam przyznaje, presja deadline’u oraz informacje zwrotne od twórców są kluczowe w jego procesie tworzenia.

Age of Sirens to ciekawa mieszanka: od muzyki celtyckiej, przez plemienne brzmienia, aż po epic fantasy i muzykę typowo filmową w wykonaniu tradycyjnej orkiestry kameralnej. Usłyszycie więc prawdziwie eksperymentalny, eklektyczny pejzaż. Kompozytor do współpracy nad albumem zaprosił Aeralie Brighton (Ori and the Blind Forest), Aubrey Ashburn (z którą pracował przy serii Dragon Age), zespół wokalny Carmina, kwartet smyczkowy The Lyrist Quartet (który dla Zura jest jak Kronos Quartet dla Clinta Mansella) oraz orkiestrę smyczkową Macedonian Strings Ensemble.

Age of Sirens to kolekcja dla fanów moich wcześniejszych prac; Możesz rozpoznać niektóre światy, dla których zostały napisane, ale te utwory nie zostały wcześniej wydane. Mam nadzieję, że spodoba ci się ten wybór i nie mogę się doczekać, aby udostępnić nowe muzyczne podróże w przyszłości. – Inon Zur

Into the Storm, zainspirowany muzyką, którą Inon skomponował do serii Dragon Age i innych tytułów fantasy, jest hołdem dla fanów muzyki do gier wideo i epickiej muzyki orkiestrowej. Niektóre kompozycje z tego albumu, podobnie jak w przypadku Age of Sirens, składają się z utworów, których Inon w przeszłości postanowił nie wykorzystywać w swej muzyce dla mediów. Kompozytor i tym razem zaprosił do współpracy wielu utalentowanych muzyków. Wśród nich są Tina Guo, Caroline Campbell, Aubrey Ashburn, Aeralie Brighton, Lisbeth Scott, Arielle, Michelle Packman, May Claire La Plante, Mimi Page oraz Viodance.

Jestem bardzo podekscytowany mogąc zaprezentować mój nowy album – INTO THE STORM – miłośnikom muzyki oraz graczom z całego świata. Włożyliśmy w ten projekt lata pracy i poświęcenia, współpracując z niesamowitą grupą wykonawców i muzyków. Wierzę, że efekt końcowy to magiczna podróż do świata fantazji i tajemniczych, mitycznych królestw. Nie mogę się już doczekać, aby podzielić się z wami wszystkimi! – Inon Zur

Cenię go przede wszystkim za zapadające w pamięć melodie .

Inon Zur jest moim zdaniem jednym z najlepszych kompozytorów branży gier wideo. Cenię go przede wszystkim za zapadające w pamięć melodie oraz piękne, muzyczne pejzaże dla sekcji smyczkowej, również za umiejętność wykorzystania potencjału, jaki leży w żeńskich wokalach, a także solowych instrumentach. Jeżeli szukacie urozmaicenia od typowych dla blockbusterowych produkcji epickich soundtracków, to Inon Zur będzie strzałem w dziesiątkę.

Redaktor

Daniel Wójcik

W 2008 roku przypadkiem odkryłem muzykę trailerową, w której od razu się zakochałem. Od niej była prosta droga do muzyki z filmów i gier. Minęło ponad 10 lat, a ja pracuję w branży trailer music i piszę publicystykę dla GameMusic.pl.