Jakiś czas temu w rodzinnych stronach znalazłem na strychu stare programy oraz broszury z koncertów związanych z muzyką do gier wideo. Poczułem wówczas dreszczyk emocji – zupełnie jakbym wykopał kapsułę czasu, a w niej zachowane wszystkie wspomnienia z koncertowych podróży.

Uczestniczyłem w blisko setce wydarzeń poświęconych temu wyjątkowemu medium.

Dokładnie w tym roku mija osiemnaście lat, odkąd rozpocząłem swoją muzyczną odyseję po koncertach muzyki growej. Od tamtego czasu uczestniczyłem w blisko setce wydarzeń poświęconych temu wyjątkowemu medium. W połowie sierpnia 2006 roku wspólnie z moim przyjacielem Mateuszem Pawlakiem, obecnie współzałożycielem Fundacji Game Music, wyruszyliśmy do Lipska na targi Games Convention, którym towarzyszyły coroczne koncerty związane z elektroniczną rozrywką. Pamiętam, jakby to było wczoraj.

2006 rok, od lewej Mariusz Borkowski, Nobuo Uematsu, Thomas Böcker

Pomysłodawcą ówczesnych wydarzeń był Thomas Böcker (gameconcerts), który obecnie uważany jest za prekursora imprez skupionych wokół muzyki growej w Europie. Mało tego, jego inicjatywa otwarła oczy wielu deweloperom, a także samym kompozytorom, pokazując, jak bardzo ważna jest muzyka w życiu każdego gracza – szczególnie gdy chodzi o ulubioną grę. Reszta to już historia, która obecnie zatacza koło.

Inicjatywa otwarła oczy wielu deweloperom.

Bilety na koncert Final Symphony II

Mimo, że sami jako Fundacja Game Music od 2018 roku organizujemy tego typu wydarzenia, to gdyby nie koncerty zainicjowane przez Thomasa Böckera, być może nie dokonalibyśmy tego, co udało nam się uzyskać ciężką i konsekwentną pracą. Jego wizja prezentowania muzyki do gier wideo w formacie symfonicznych dzieł, składających się na długie, czasem skomplikowane, artystyczne formy muzyczne oraz unikania wizualizacji wskazała nam zupełnie inny sposób konsumowania i przeżywania ulubionych tematów muzycznych.


Podcast – Słuchaj gier #73 „Muzyczna odyseja serii Final Fantasy Part 1 of 3”


Dlatego tym bardziej cieszy mnie fakt, że w tym roku możemy pokazać polskiej publiczności koncert Final Symphony II, który jest ukłonem w stronę muzyki do Final Fantasy V, VIII, IX oraz XIII, skomponowanej przez Nobuo UematsuMasashiego Hamauzu. Światowa premiera tego koncertu miała miejsce w 2015 roku w Bonn oraz w Londynie, a jej echa do dziś pobrzmiewają wśród miłośników sagi Final Fantasy. Na pewno jest to wyszukane muzyczne doświadczenie, przeznaczone nie tylko dla zapalonych fanów wspomnianych gier, lecz dla każdego, kto docenia piękną muzykę, prezentowaną w unikatowy i pełen emocji sposób.

Marka Final Fantasy, a w szczególności napisana na jej potrzeby muzyka, pozostaje jedną z nielicznych tak godnie reprezentujących świat elektronicznej rozrywki. Zadaje kłam stereotypom o tym, że muzyka growa jest płytka. Magiczne dźwięki skomponowane przez Nobuo Uematsu spajają wiele gatunków, otwierając nas na niezwykłe melodie, nawiązujące w swojej strukturze do muzyki klasycznej bądź rocka progresywnego.

Muzyka, pozostaje jedną z nielicznych tak godnie reprezentujących świat elektronicznej rozrywki.

Nie pozostaje mi więc nic innego, jak tylko serdecznie zaprosić Was do celebracji muzyki growej podczas tego wyjątkowego eventu, jakim będzie koncert Final Symphony IINarodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Widzimy się już we wrześniu!

Czytaj więcej:

  • Niespotykane brzmienie niezależnych horrorów

    Niespotykane brzmienie niezależnych horrorów

    Powstaje zdecydowanie za dużo gier wideo, na które zwyczajnie nie mamy czasu. Rocznie ogromna ilość niezależnych produkcji ginie w odmętach platformy Steam – a wśród nich sporo jest horrorów. Problem ten skłonił mnie do wybrania kilku więcej

  • Kim jest Toby Fox?

    Kim jest Toby Fox?

    Toby Fox. Postać bardzo tajemnicza, ale niezwykle kreatywna i diabelsko pracowita. Dziś omawiamy sylwetkę człowieka, którego najważniejsze gry, Undertale i Deltarune, zyskały status kultowych, także (a może nawet przede wszystkim) ze względu na ich muzykę. Postać bardzo więcej

  • Kingdom Come: Deliverance II – rozkwit muzycznego średniowiecza

    Kingdom Come: Deliverance II – rozkwit muzycznego średniowiecza

    Produkcja Kingdom Come: Deliverance II od czasu premiery nie tylko stała się pretendentem do walki o tytuł gry roku 2025, lecz także przyczyniła się do nagłego wzrostu turystyki w Czechach. Trudno zresztą się temu dziwić, gdy w epoce wtórnych i bezpiecznych więcej

  • Mario Kart World – magiczne dźwięki Nintendo 

    Mario Kart World – magiczne dźwięki Nintendo 

    Nintendo od zawsze imponowało mi rozmachem i dopracowaniem każdego najmniejszego szczegółu, jeśli chodzi o muzykę. Tym bardziej wysokie były moje oczekiwania względem oprawy audio do Mario Kart World na konsolę Nintendo Switch 2. Na szczęście włodarze z Kioto więcej

Redaktor Naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.