Jakiś czas temu w rodzinnych stronach znalazłem na strychu stare programy oraz broszury z koncertów związanych z muzyką do gier wideo. Poczułem wówczas dreszczyk emocji – zupełnie jakbym wykopał kapsułę czasu, a w niej zachowane wszystkie wspomnienia z koncertowych podróży.

Uczestniczyłem w blisko setce wydarzeń poświęconych temu wyjątkowemu medium.

Dokładnie w tym roku mija osiemnaście lat, odkąd rozpocząłem swoją muzyczną odyseję po koncertach muzyki growej. Od tamtego czasu uczestniczyłem w blisko setce wydarzeń poświęconych temu wyjątkowemu medium. W połowie sierpnia 2006 roku wspólnie z moim przyjacielem Mateuszem Pawlakiem, obecnie współzałożycielem Fundacji Game Music, wyruszyliśmy do Lipska na targi Games Convention, którym towarzyszyły coroczne koncerty związane z elektroniczną rozrywką. Pamiętam, jakby to było wczoraj.

2006 rok, od lewej Mariusz Borkowski, Nobuo Uematsu, Thomas Böcker

Pomysłodawcą ówczesnych wydarzeń był Thomas Böcker (gameconcerts), który obecnie uważany jest za prekursora imprez skupionych wokół muzyki growej w Europie. Mało tego, jego inicjatywa otwarła oczy wielu deweloperom, a także samym kompozytorom, pokazując, jak bardzo ważna jest muzyka w życiu każdego gracza – szczególnie gdy chodzi o ulubioną grę. Reszta to już historia, która obecnie zatacza koło.

Inicjatywa otwarła oczy wielu deweloperom.

Bilety na koncert Final Symphony II

Mimo, że sami jako Fundacja Game Music od 2018 roku organizujemy tego typu wydarzenia, to gdyby nie koncerty zainicjowane przez Thomasa Böckera, być może nie dokonalibyśmy tego, co udało nam się uzyskać ciężką i konsekwentną pracą. Jego wizja prezentowania muzyki do gier wideo w formacie symfonicznych dzieł, składających się na długie, czasem skomplikowane, artystyczne formy muzyczne oraz unikania wizualizacji wskazała nam zupełnie inny sposób konsumowania i przeżywania ulubionych tematów muzycznych.


Podcast – Słuchaj gier #73 „Muzyczna odyseja serii Final Fantasy Part 1 of 3”


Dlatego tym bardziej cieszy mnie fakt, że w tym roku możemy pokazać polskiej publiczności koncert Final Symphony II, który jest ukłonem w stronę muzyki do Final Fantasy V, VIII, IX oraz XIII, skomponowanej przez Nobuo UematsuMasashiego Hamauzu. Światowa premiera tego koncertu miała miejsce w 2015 roku w Bonn oraz w Londynie, a jej echa do dziś pobrzmiewają wśród miłośników sagi Final Fantasy. Na pewno jest to wyszukane muzyczne doświadczenie, przeznaczone nie tylko dla zapalonych fanów wspomnianych gier, lecz dla każdego, kto docenia piękną muzykę, prezentowaną w unikatowy i pełen emocji sposób.

Marka Final Fantasy, a w szczególności napisana na jej potrzeby muzyka, pozostaje jedną z nielicznych tak godnie reprezentujących świat elektronicznej rozrywki. Zadaje kłam stereotypom o tym, że muzyka growa jest płytka. Magiczne dźwięki skomponowane przez Nobuo Uematsu spajają wiele gatunków, otwierając nas na niezwykłe melodie, nawiązujące w swojej strukturze do muzyki klasycznej bądź rocka progresywnego.

Muzyka, pozostaje jedną z nielicznych tak godnie reprezentujących świat elektronicznej rozrywki.

Nie pozostaje mi więc nic innego, jak tylko serdecznie zaprosić Was do celebracji muzyki growej podczas tego wyjątkowego eventu, jakim będzie koncert Final Symphony IINarodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Widzimy się już we wrześniu!

Czytaj więcej:

  • Sztuczna inteligencja, sztuczna muzyka

    Sztuczna inteligencja, sztuczna muzyka

    Wykorzystanie AI do tworzenia muzyki na platformach streamingowych, takich jak Spotify, budzi kontrowersje. Z jednej strony pozwala na innowacje i dostęp do nowych brzmień, z drugiej – rodzi pytania o autentyczność artystyczną i przyszłość twórczości muzycznej w erze technologii. Przykład więcej

  • Wybieramy najlepszą muzykę roku 2024!

    Wybieramy najlepszą muzykę roku 2024!

    Miniony rok pod wieloma względami był zaskakująco dobry, jeśli chodzi o muzykę do gier wideo. Już dawno nie widzieliśmy produkcji tak obficie zbalansowanych pomiędzy grami niezależnymi a wysokobudżetowymi molochami.  Zachęcamy Was do głosowania na swoich faworytów Dlatego tym więcej

  • Pierwsze wrażenia z muzyki do Kingdom Come: Deliverance II

    Pierwsze wrażenia z muzyki do Kingdom Come: Deliverance II

    Chciałbym napisać coś o jesieni średniowiecza, ale czeskie studio Warhorse skutecznie mi to uniemożliwia. Wielkimi krokami nadchodzi kontynuacja wydanej w 2018 roku gry Kingdom Come: Deliverance. Większość kanałów, w tym prasa growa, z dużym entuzjazmem wypowiada się więcej

  • Zapomniana muzyka

    Zapomniana muzyka

    Nowy rok, a wraz z nim zmiany w Waszej ulubionej audycji. Zanim jednak zdradzimy Wam, co dla Was szykujemy, zostańcie choć na chwilę i posłuchajcie, jak wspominamy zapomnianą na przestrzeni dekad muzykę do gier wideo. Wspominamy zapomnianą na przestrzeni więcej

  • Diablo IV: Vessel of Hatred – egzotyczna pieśń Mefisto

    Diablo IV: Vessel of Hatred – egzotyczna pieśń Mefisto

    Od premiery Diablo IV minęło już półtora roku. Emocje z nią związane dawno opadły, gdyż gra, podobnie jak jej poprzedniczka, zaliczyła dosyć trudny start. Pomimo ciekawej fabuły tytuł okazał się pustym, mało grywalnym więcej

  • Oficjalny koncert Final Fantasy powraca do Polski!

    Oficjalny koncert Final Fantasy powraca do Polski!

    Sprzedaż ostatniej odsłony serii Final Fantasy, czyli Final Fantasy VII Rebirth, dowodzi, że chcemy częściej zagłębiać się w to uniwersum. A jak robić to lepiej niż poprzez doznania muzyczne na żywo? Koncert zadebiutuje w Polsce już 6 więcej

Redaktor Naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.