Doom Eternal to nie tylko świetna rozwałka, ale i niesamowita ścieżka dźwiękowa – Mick Gordon pokazał, że Doom z 2016 nie był jego ostatnim słowem i wciąż stać go na wiele. Wieści ze studia nagraniowego (m.in. na temat metalowego chóru) oraz wypowiedzi samego kompozytora podsycały i tak wysokie oczekiwania, a gdy gra się ukazała i album z muzyką w końcu wyszedł.

Ciężka praca Gordona została zrujnowana przez kiepski miks i master.

Okazało się, że ciężka praca Gordona została zrujnowana przez kiepski miks i master. Uwagę na problem zwrócił użytkownik twittera @thatACDCguy, opisując go szczegółowo w serii tweetów. Odniósł się do nich sam Gordon twierdząc, że miksował jedynie część utworów (wśród nich m.in. Meathook oraz Command and Control).

Posłuchaj heavymetalowy chór do DOOM Eternal

Na czym w ogóle polega problem ze ścieżką dźwiękową? Wspomniany już @thatACDCguy opisał go w obrazowy sposób.

Po lewej BFG Division z Doom (2016), po prawej remix BFG Division z Doom Eternal (2020)

W tej chwili być może nie orientujesz się, na czym polega audio mixing i myślisz „w porządku, jest wyraźna wizualna różnica, ale jak to się przekłada na to, co słyszę?”. Zasadniczo, gdy fale mają wyższy zakres, istnieje większy zakres dynamiczny między instrumentami. W przypadku muzyki zakres dynamiczny daje instrumentom więcej „oddechu”, że tak powiem. Chociaż są wyjątki, w większości przypadków nie chcesz, aby instrumenty konkurowały ze sobą o dominację. Chcesz, aby harmonizowały się, tworząc nowe i ciekawe dźwięki.

Może nie wszystko stracone.

Doom Eternal to niestety zaledwie jedna z wielu ofiar tak zwanej loudness war, czyli tendencji we współczesnym przemyśle muzycznym do nagrywania, produkowania i dystrybuowania nagrań o coraz większej głośności i kompresji dynamiki. Jakby tego było mało, użytkownik reddita MedicalMilk ujawnił swoją korespondencję z Gordonem, w której ten zapytany o dalszą współpracę z Bethesdą stwierdził, iż jest wątpliwa.

Tweety @thatACDCguy’a spotkały się z naprawdę ogromnym odzewem (wpiszcie w Google „doom eternal ost”), więc być może nie wszystko stracone i Bethesda naprawi swój błąd, wydając poprawiony album.

Czytaj więcej:

Współpracownik

Daniel Wójcik

W 2008 roku przypadkiem odkryłem muzykę trailerową, w której od razu się zakochałem. Od niej była prosta droga do muzyki z filmów i gier. Minęło ponad 10 lat, a ja pracuję w branży trailer music i piszę publicystykę dla GameMusic.pl.