W ciągu każdego roku jesteśmy świadkami wielu premier gier wideo, na które prawdopodobnie nie znajdziemy czasu. Rozwój technologii oraz nowe możliwości sprzętowe dały nam platformy elektronicznej rozrywki o dużym potencjale, aczkolwiek odnoszę takie wrażenie, że gdzieś w tym wszystkim została częściowo zatracona inwencja twórcza producentów gier wideo oraz samych kompozytorów. Dlatego prawdopodobnie znajdą się takie osoby jak ja, które zamiast sięgać po retro gry, wolą słuchać z nich soundtracki i wspominać przy nich dobrze spędzony czas.

Kompozytor od najmłodszych lat był miłośnikiem muzyki elektronicznej – Tangerine Dream.

Jedną z takich serii na pewno jest gra Turrican, a w szczególności utwory, które na stałe zapisały się w pamięci graczy. Za sukces muzyki odpowiada, Chris Hülsbeck, autor również wielu innych docenionych przez graczy ścieżek dźwiękowych: m.in. The Great Giana Sisters, Apidya, Tunnel B1, R-Type. Urodzony w Kassel (Niemcy), a aktualnie od kilkunastu lat mieszkaniec San Francisco już jako młody chłopiec wykazywał szczególne zainteresowanie muzyką i gdyby nie wsparcie swojej babci, nie wiadomo, jak potoczyłyby się losy Hülsbecka. Kompozytor od najmłodszych lat był miłośnikiem muzyki elektronicznej – Tangerine Dream, Vangelis, Jean Michel Jarre, będącej w późniejszych latach inspiracją do tworzenia własnych dzieł. Pasję do muzyki przez Chrisa Hülsbecka zauważyła również matka, która postanowiła sprezentować synowi elektryczne organy, będące dla niego początkiem muzycznej historii trwającej aż po dzisiejszy dzień.

Na początku lat 80 – tych świat gier wideo kompletnie oczarował Chrisa Hülsbecka, który wówczas zdecydował, co będzie chciał robić w życiu. Kilka lat później (1986 r.) młody artysta wygrał główną nagrodę (650 USD) w konkursie dla kompozytorów organizowanym przez C64 Magazine 64’e za utwór „Shades” napisany za pomocą układu SID. Po tym sukcesie nastąpił ogromny zwrot w karierze muzyka. Artysta przyjął pracę dla studia Rainbow Arts, będącego w tamtym czasie jednym z największych studiów w Niemczech. Po kilku latach pracy dla firmy wystarczył tylko jeden przełomowy projekt, który zmienił na zawsze życie kompozytora. Pomimo tego że w życiorysie muzyka można znaleźć również wiele znamienitych produkcji, to jednak praca nad grą Turrican przyniosła muzykowi największe uznanie wśród graczy. Co zatem stało za tym sukcesem? Prawdopodobnie ograniczenia dźwiękowe w postaci układu SID pozwoliły kompozytorowi skomponować jedne z najbardziej rozpoznawalnych melodii w grach wideo.

Kolejne odsłony Turricana przyniosły kompozytorowi popularność również z powodu portów gry na konsolę Super Nintendo Entertainment System oraz na komputery Amiga. W 2008 roku podczas koncertu Symphonic Shades – Hülsbeck in Concert, mogliśmy po raz pierwszy usłyszeć na żywo utwory Turrican 3 – Payment Day oraz Turrican II – The Final Fight, wykonane przez orkiestrę symfoniczną. Wydarzenie zostało zrejestrowane, a następnie trafiło do sprzedaży w formie płyty cyfrowej i pudełkowej w limitowanej ilości. Pięć lat później dzięki ufundowanej przez graczy kampanii na Kickstarterze, Chris Hülsbeck mógł nagrać Turrican Soundtrack Anthology, który pozwolił kompozytorowi na wydanie kompletnej muzycznej antologii z serii Turrican. Jeżeli jakimś cudem nie mieliście jak dotąd zapoznać się z twórczością Chrisa Hülsbecka, to gorąco zachęcam do odrobienia muzycznych zaległości. Obiecuję, że nie zawiedziecie się tym, co usłyszcie z głośników.

Redaktor naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.