Z perspektywy gracza rok 2023 można uznać za jeden z najlepszych. Według wyliczeń serwisu Axios tylko do końca października ukazało się więcej gier z ocenami na Metacritic powyżej 90/100, niż średnio przez ostatnie dwie dekady w ujęciu rocznym. Trudno zatem było narzekać na to, że nie ma w co grać.

Ten rok może okazać się pod tym względem jeszcze gorszy.

Z drugiej strony są developerzy, dla których rok 2023 upłynął pod znakiem masowych zwolnień. Szacuje się, że ok. 10 tys. pracowników branży gier straciło pracę. Zwolnienia dotknęły studia każdej wielkości, a niektóre wręcz zupełnie zakończyły swoją działalność. Ten rok może okazać się pod tym względem jeszcze gorszy. Dowodem tego może być fakt, że tylko w styczniu zwolniono tyle osób, co przez połowę ubiegłego roku!

Zwolnienia, zamknięcia i bankructwa — to obrazek, który według branżowych prognostyków towarzyszyć nam będzie przynajmniej przez najbliższe dwa lata. O przyczynach takiej sytuacji wypowiedzieli się już wszyscy (my to zrobimy w naszym podcaście, także w kontekście muzyki do gier). Wnioski będą wyciągane jeszcze przez najbliższe miesiące. Jednak gracze już teraz się martwią i pytają, czy dojdzie do powtórki z wielkiego kryzysu w 1983 roku?

John Romero, który niejedno w giereczkowie widział i przeżył, odpowiada wprost: nie. Inny problem, inna skala. Gry dalej będą powstawać, choć pewnie nie w takich ilościach jak do tej pory, a gracze dalej będą je kupować, choć również bez szaleństw. Dlatego dziś cieszmy się tym, co mamy. Bo 2023 rok był ostatnim, który obfitował w tak pokaźną liczbę premier.


Podcast – Słuchaj gier #75 „Kiedy zwracamy uwagę na muzykę w grach?”


W kontekście ostatnich wydarzeń tym bardziej zależy nam na tym, abyśmy mogli na swój sposób wyrazić uznanie dla wszystkich twórców gier za dostarczenie nam ogromnych pokładów elektronicznej rozrywki. I podobnie jak w latach ubiegłych, chcemy szczególnie wynagrodzić te produkcje, które urzekły nas swoją muzyką. Wybór jak zwykle nie należał do łatwych. Można nawet powiedzieć, że przez wysyp niesamowitych gier mieliśmy bardzo utrudnione zadanie. Jednak po długich dyskusjach w końcu się udało. Oto przed Wami wyniki plebiscytu na Album Roku 2023!


Wyróżnienie: Final Fantasy XVI (Masayoshi Soken)

Final Fantasy XVI jest monumentalne, ma wciągającą historię i wizualnie powala. I mimo to, że jest naprawdę bardzo dobrą grą, ma swoje wady. Jedną z nich jest to, że brakuje w grze tego małego pierwiastka szaleństwa znanego z poprzednich części. Takiego, który dałby mi jednoznacznie do zrozumienia, że mam do czynienia z Final Fantasy przez dwa duże F. To samo mogę powiedzieć o soundtracku. Albumu do dziś przyjemnie mi się słucha, szczególnie sekcje bitewne. Zaś całość jak ulał pasuje do brudnego i brutalnego klimatu gry. Soken wykonał kawał bardzo dobrej roboty. (Paweł Dembowski).


Miejsce III: Baldur’s Gate III (Borislav Slavov)

To nie jest soundtrack zły, ale brakuje mu odważnej wyrazistości, która sprawiłaby, że poza rozgrywką zapamiętalibyśmy motywy na dłużej. A szkoda, bo w każdej kompozycji słychać ogrom pracy Borislava Slavova i wielu utalentowanych muzyków. Być może to kwestia użytych pogłosów i miksu muzyki, a może selekcji utworów – ale tak jak sama gra stworzona przez studio Svena Vincke dała nam poczucie wolności i epickiej przygody, tak muzyka, chociaż nie jest nijaka, poza rozgrywką nie zamieszka w naszej pamięci na lata. (Konrad Belina-Brzozowski)


Miejsce II: Planet of Lana (Takeshi Furukawa)

Planet of Lana to ukryty diament wśród gier wydanych w tym roku. Jego soundtrack jest albumem, którego wspaniale się słucha jako osobne dzieło. Osobiście jednak polecam wpierw przejść grę dla jeszcze lepszej immersji. Jeśli już teraz miałbym głosować na najlepszy niezależny soundtrack do gry 2023 roku, stawiałbym w ciemno na Planet of Lana, bo jest to jak dotąd najlepsza produkcja, w jaką dane mi było zagrać. Gratulacje dla studia Wishfully oraz Takeshiego Furukawy, gdyż jego dotychczasowa twórczość do gier łaskocze moje gusta muzyczne. (Marcin Maślanka)


Miejsce I: Hogwarts Legacy (Chuck E. Myers, J. Scott Rakozy, Peter Murray, Alexander Horowitz)

W mojej skromnej karierze kompozytora muzyki do gier miałem styczność z wieloma przepięknymi ścieżkami dźwiękowymi, z których czerpałem inspiracje. Zawsze jednak muzyka ta jako medium była dla mnie czymś blokowym – tworem mającym jak klocki Lego układać się jeden po drugim i oferować różnorodną treść w powtarzalnej formie. Tym razem jednak mój światopogląd został wywrócony do góry nogami. (Krzysztof Kus)

Czytaj więcej:

  • Persona 3 Reload – po prostu cool

    Persona 3 Reload – po prostu cool

    Jako że nigdy nie miałem przyjemności zagrać w oryginalną Personę 3, myślałem, że ominie mnie problem nostalgii utrudniającej trzeźwe spojrzenie na wersję Reload. A jednak. Im dłużej grałem, tym częściej łapałem się na porównywaniu jej do z częściami 4 i 5. więcej

  • Podcast – Słuchaj gier #92 „Muzyczne wspomnienia konsoli Sony PlayStation”

    Podcast – Słuchaj gier #92 „Muzyczne wspomnienia konsoli Sony PlayStation”

    Wracamy we wspomnieniach do naszej muzycznej miłości związanej z magią dźwięków pierwszej konsoli Sony PlayStation. Nie zabraknie nutek słodkiej nostalgii, posypanych gorzkim żalem do obecnego stanu japońskiej marki. Wybraliśmy również piętnaście, naszym zdaniem, najbardziej godnych więcej

  • Playdate – mój nowy muzyczny kumpel

    Playdate – mój nowy muzyczny kumpel

    Kilka miesięcy temu zostałem szczęśliwym posiadaczem Playdate — miniaturowej konsolki z korbką. Jestem nią kompletnie zauroczony. I nie chodzi tu tylko o sam design konsolki (choć jest piękna), ale o gry, jakie się na nią pojawiają. Z każdym tygodniem przekonuję się, więcej

  • Nowa data dla koncertu Final Fantasy w Polsce!

    Nowa data dla koncertu Final Fantasy w Polsce!

    Koncert Final Symphony II poświęcony marce Final Fantasy miał mieć miejsce 21 września we Wrocławiu. Niestety w związku z sytuacją powodziową musiał zostać przeniesiony na późniejszy termin.  Będziemy świętować kolejny rozdział w licencjonowanej przez Square Enix, więcej

Administrator

Redakcja gamemusic

Jesteśmy grupą ludzi zafascynowanych muzyką z gier wideo. Nasz zespół tworzy portal gamemusic.pl/net, który już od ponad 15 lat dostarcza wszystko to, co chcielibyście przeczytać i usłyszeć o dźwięku w grach.