28 lat po premierze Broken Sword: The Shadow of the Templars studio Revolution Software przypomniało graczom o tym tytule, wydając kolejną edycję swojego największego hitu z dopiskiem „Reforged”. Gra otrzymała odświeżoną oprawę graficzną, dzięki czemu można odnieść wrażenie, że wydana została dość niedawno. Jej wiek zdradza jednak oprawa audio.

Cała oprawa audio na potrzeby remastera została jedynie odświeżona.

Twórcy nie zdecydowali się na nagranie na nowo dialogów, które już 28 lat temu brzmiały mało profesjonalnie. Pomimo zacnej obsady (m.in. Hazel Ellerby czy Rolf Saxon) ich kiepska jakość, różnice głośności oraz słyszalne pogłosy świadczą o tym, że nie zostały nagrane w studiu lub chociażby wygłuszonych pomieszczeniach. Podczas prac nad nową edycją nie podjęto się również nagrania soundtracku z prawdziwą orkiestrą. Cała oprawa audio na potrzeby remastera została jedynie odświeżona. Dobre i to. Ale czy taki zabieg podyktowany był budżetem, pójściem po linii najmniejszego oporu czy może prawami autorskimi?

Pisząc ten artykuł, zastanawiałem się też, kto mógłby podjąć się napisania nowego soundtracku lub ponownej aranżacji istniejących już kompozycji? Barrington Pheloung, kompozytor oryginalnej ścieżki dźwiękowej, zmarł w 2019 roku, 5 lat przed premierą edycji Reforged. Jego praca skupiała się głównie na muzyce filmowej oraz współpracy z Sydney Opera House. Oprócz gry In Cold Blood (stworzonej również przez Revolution Software) seria Broken Sword była jego jedynym dzieckiem. Do tytułu podszedł jednak niezwykle ambitnie, pisząc ponad 3 godziny muzyki oraz tworząc blisko 400 krótkich wstawek muzycznych. Całość zaaranżowana pod orkiestrę nadała grze filmowego charakteru, zbierając przy tym mnóstwo przychylnych recenzji.


Podcast – Słuchaj gier #13 „Zmierzch ery muzyki do gier point and click”


Czy zatem warto byłoby zainwestować w soundtrack odkuty przez innego kompozytora? Być może Broken Sword: The Shadow of the Templars jest wyjątkiem od reguły, gdzie remaster czy remake gry powinien być dziełem kompletnym zarówno w aspekcie dźwiękowym, jak i graficznym. W dodatku, pomimo odświeżenia oprawy wizualnej, animowany charakter gry nie sprawia, by muzyka znacznie odstawała od szaty graficznej.

Jego soundtrack zestarzał się bowiem jak dobre wino.

Mimo że fajnie byłoby usłyszeć ścieżkę dźwiękową Broken Sword z prawdziwą orkiestrą, myślę, że Barrington Pheloung może dumnie patrzeć z góry na swoje dzieło. Jego soundtrack zestarzał się bowiem jak dobre wino.

Czytaj więcej:

  • Organizujemy oficjalny koncert z muzyką do gier z serii Kingdom Come: Deliverance w Polsce!

    Organizujemy oficjalny koncert z muzyką do gier z serii Kingdom Come: Deliverance w Polsce!

    Zapraszamy Was na The Symphony of the Sword (bilety), wyjątkowy koncert symfoniczny poświęcony z obu odsłon gier Kingdom Come: Deliverance. Niezaprzeczalnie unikatowa sala Narodowego Forum Muzyki wypełni się brzmieniami z XV-wiecznej Bohemii 15 więcej

  • Wydajemy winyl z muzyką do gry Dwarf Fortress: Adventure Mode

    Wydajemy winyl z muzyką do gry Dwarf Fortress: Adventure Mode

    Przygotowaliśmy dla Was ekskluzywne limitowane do tysiąca sztuk wydanie albumu z muzyką do gry Dwarf Fortress: Adventure Mode. Dzięki urzekającym dźwiękom gitar i hipnotyzującym wokalom, oryginalna ścieżka dźwiękowa autorstwa Dabu, Simona Swerwera i rcab idealnie więcej

  • Muzyczne odcienie Kirby’ego w dodatku Kirby Star-Crossed World

    Muzyczne odcienie Kirby’ego w dodatku Kirby Star-Crossed World

    Mój entuzjazm, jako miłośnika wielu marek Nintendo, został rozpalony na wieść o produkcji Kirby Star-Crossed World – płatnego (niestety) rozszerzenia do gry Kirby and the Forgotten Land. Byłem podekscytowany nie tylko dodatkową zawartością do gry, lecz także nowymi więcej

  • Battlefield VI – dźwięk jako fundament immersji

    Battlefield VI – dźwięk jako fundament immersji

    Wielu graczom marka Battlefield kojarzy się z hukiem artylerii, świstem pocisków i tematem głównym, który wbija się w pamięć równie mocno, jak widok zawalającego się wieżowca. W nadchodzącej części ewidentnie audio wychodzi na pierwszy plan, a wraz więcej

  • Muzyczne wspomnienia z wakacji

    Muzyczne wspomnienia z wakacji

    Wakacje to przede wszystkim czas wolny od szkoły i beztroskiej zabawy. Dla młodych graczy to także dodatkowy czas na ogrywanie całego mnóstwa gier, które od miesięcy zbierały się na ich kupkach wstydu. My, dorosłe osoby, które już więcej

Redaktor

Marcin Maślanka

Kompozytor, sound designer, klawiszowiec, amator technologii. Oprócz tworzenia muzyki i dźwięków do gier i filmów, interesuje go również inżynieria dźwięku na żywo i wszystkie technologiczne aspekty związane z jego przetwarzaniem.