Gotowi do startu? Start! Kiedy mówimy o grach wideo, w naszej głowie pojawia się lista tytułów, która w dużej mierze składa się z pozycji AAA, czyli tytułów o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję. Jak podają statystyki sporządzone przez serwis gameindustry (pełny raport tutaj), w 2017 roku cały rynek gamedevowy wynosił 116 miliardów dolarów.

Główna zasada takich imprez brzmi: stwórzcie grę w określonym czasie i na określony temat.

Są to bardzo duże liczby przekładające się na pracę setek najlepszych studiów deweloperskich. Jednak nie o najbogatszych będzie ten artykuł. Ba, nie będzie też o małych studiach. Dzisiaj pragnę przybliżyć Wam pracę kompozytora muzyki do produkcji tworzonych z miłości i pasji do gier komputerowych. Co więcej, tworzonych za darmo i w ekspresowym tempie.

Minimalistyczna ścieżka dźwiękowa jest w dużej mierze wynikiem niewielkiej liczby ludzi w zespole, gdzie grafik przeważnie jest programistą, muzykiem i designerem. Są to pętle dźwiękowe tworzone często w oparciu o jeden, dwa instrumenty. Prostota kompozycji nie oznacza jednak, że utwory takie nie pasują do gry. Wręcz przeciwnie – minimalistyczny gameplay świetnie łączy się z prostą w budowie muzyką. Drugą grupę reprezentują utwory komponowane przez ludzi specjalnie dobranych do tej roli. Cechują się znacznie większym rozbudowaniem, finezją, nierzadko są jednym z walorów artystycznych całej produkcji. Często na game jamach gry bronią się w zasadzie tylko sferą audiowizualną. Można postawić pytanie, czy gry tworzone na takich imprezach są w stanie odnieść sukces? Najlepszym tego przykładem jest polskie Superhot, gdzie w czasie trwania imprezy „7 Day FPS Challenge” studio Superhot Team przygotowało całą główną mechanikę gry. Gra przyjęła się tak dobrze, że później twórcy wydali ją na wszystkie platformy.

Minimalistyczny gameplay świetnie łączy się z prostą w budowie muzyką.

Kompozytorzy muzyki do gier muszą przejść długą drogę, by wspiąć się na  wyżyny sukcesu w tej branży. Często biorą udział w projektach darmowych, amatorskich. Imprezy typu Game Jam to bardzo ważny sprawdzian dla umiejętności kompozytorskich młodych adeptów sztuki tworzenia muzyki. Praca pod presją czasu, walka z weną twórczą i sposoby na radzenie sobie z problemami są tutaj na  porządku dziennym. Game Jamy wyrabiają ważną cechę, bardzo przydatną w  późniejszej pracy: pozostanie superkreatywnym pomimo wąskiego deadline’u.

Redaktor

Krzysztof Kus

Sound Designer, kompozytor muzyczny, a także perkusista z zamiłowania. W grach zwraca szczególną uwagę na nowatorskie podejście do tematu sound designu. Prywatnie jeden z największych fanów Dire Straits w Polsce.