Z wypiekami na twarzy wyczekiwałem kontynuacji przygód Zagreusa, które na zawsze skradły moje serce. Choć wcześniej nie byłem sympatykiem gatunku gier roguelike, moje nastawienie zmieniło się za namową przyjaciela oraz z chwilą, kiedy po raz pierwszy miałem okazję poznać mityczne postacie ze świata gry Hades.

Fabuła w Hades II została zbudowana na fundamentach pierwszej odsłony gry, gdzie niespodziewanie poznajemy losy księżniczki Melinoë – siostry Zagreusa. Już teraz, na etapie wczesnego dostępu do produkcji, kompozytor Darren Korb oraz jego zespół postanowili pójść o krok dalej w tworzeniu oprawy dźwiękowej do Hades II. Gra nie tylko oddaje klimat mitologii i mrocznego podziemia, lecz także wprowadza zupełnie nowe, skupione wokół magii i czarów akcenty, które idealnie komponują się z tematyką witchcraft, obecną w fabule i stylu postaci Melinoë.

Hades II to nie tylko wizualna i narracyjna uczta, lecz także dźwiękowe doświadczenie, które przenosi gracza w świat magii i czarów.

Jeśli w pierwszej odsłonie Hades dominowały żywe i dynamiczne brzmienia uderzeń, odgłosów walki czy monumentalne akcenty otoczenia, to tutaj dostajemy coś bardziej mistycznego i tajemniczego. Do tego celu Darren Korb, kompozytor i dyrektor dźwiękowy, użył syntezatorów, takich jak Moog Matriarch. Dzięki tej maszynie uzyskaliśmy głębsze i bardziej złożone brzmienia, które oddają atmosferę czarnej magii. Nowe zaklęcia Melinoë, jej rytuały i zdolności magiczne brzmią unikalnie, dzięki czemu łatwo odróżnić jej styl od tego, co oferował Zagreus. Przykładowo: efekty dźwiękowe towarzyszące rzucaniu zaklęć – od delikatnego szumu energii aż po głębokie, pulsujące dźwięki – wprowadzają poczucie manipulacji siłami nie z tego świata. To świetnie buduje immersję i przypomina, że Melinoë jest wiedźmą z umiejętnościami nadprzyrodzonymi, a nie tylko kolejną wojowniczką w świecie mitologii.


Darren Korb zdradza sekrety powstawania muzyki do gry Hades


Ścieżka dźwiękowa i efekty audio są w sequelu bardziej eksperymentalne. Na przykład do walk z bossami, takich jak te przy utworach Edge of Erebus czy Song of the Sirens, wykorzystano nie tylko klasyczne instrumenty i syntezatory, lecz także nietypowe kombinacje gatunkowe – od rockowych gitar po groteskowe motywy „dark carnival”, wzbogacone akordeonem. Tym razem Darren Korb dołożył starań, by między poważnymi dźwiękami pojawiał się czasem humorystyczny akcent, rzucający trochę światła w mroku i delikatnie nawiązujący do Halloween. Takie połączenia tworzą wrażenie obrzędu pełnego chaosu, co idealnie współgra z tematem walki z bogiem czasu, Chronosem.

Już teraz, na etapie wczesnego dostępu do produkcji, kompozytor Darren Korb oraz jego zespół postanowili pójść o krok dalej w tworzeniu oprawy dźwiękowej do Hades II.

Co ciekawe, chociaż w Hades II pojawia się wiele znajomych elementów dźwiękowych z pierwszej części, takich jak te z bazy wypadowej, całość wydaje się bardziej spójna tematycznie. Nawet otoczenie brzmi bardziej „żywo” – szum wiatru, echo podziemnych korytarzy czy dźwięki nowej lokalizacji, nawiązującej do Asphodelu, dodają niesamowitej głębi. Nie chcę mówić, że pierwsza część miała w tym zakresie jakieś ubytki, ale mam wrażenie, że dźwięki w Hades II są lepiej osadzone w miejscu i czasie, a narracja zagrożeń jest świetnie rozegrana dźwiękowo – jak w przypadku moich ulubionych lokacji z Syrenami.

Podsumowując, Hades II to nie tylko wizualna i narracyjna uczta, lecz także dźwiękowe doświadczenie, które przenosi gracza w świat magii i czarów. Supergiant Games pokazuje, że rozwijanie znanych motywów o nowe, bardziej mistyczne akcenty może wynieść grę na jeszcze wyższy poziom. Grając, miałem wrażenie, jakby każda nuta, każdy efekt dźwiękowy były częścią rytuału, który przykuwa uwagę i angażuje w opowieść.

Czytaj więcej:

  • Organizujemy oficjalny koncert z muzyką do gier z serii Kingdom Come: Deliverance w Polsce!

    Organizujemy oficjalny koncert z muzyką do gier z serii Kingdom Come: Deliverance w Polsce!

    Zapraszamy Was na The Symphony of the Sword (bilety), wyjątkowy koncert symfoniczny poświęcony z obu odsłon gier Kingdom Come: Deliverance. Niezaprzeczalnie unikatowa sala Narodowego Forum Muzyki wypełni się brzmieniami z XV-wiecznej Bohemii 15 więcej

  • Wydajemy winyl z muzyką do gry Dwarf Fortress: Adventure Mode

    Wydajemy winyl z muzyką do gry Dwarf Fortress: Adventure Mode

    Przygotowaliśmy dla Was ekskluzywne limitowane do tysiąca sztuk wydanie albumu z muzyką do gry Dwarf Fortress: Adventure Mode. Dzięki urzekającym dźwiękom gitar i hipnotyzującym wokalom, oryginalna ścieżka dźwiękowa autorstwa Dabu, Simona Swerwera i rcab idealnie więcej

  • Muzyczne odcienie Kirby’ego w dodatku Kirby Star-Crossed World

    Muzyczne odcienie Kirby’ego w dodatku Kirby Star-Crossed World

    Mój entuzjazm, jako miłośnika wielu marek Nintendo, został rozpalony na wieść o produkcji Kirby Star-Crossed World – płatnego (niestety) rozszerzenia do gry Kirby and the Forgotten Land. Byłem podekscytowany nie tylko dodatkową zawartością do gry, lecz także nowymi więcej

  • Battlefield VI – dźwięk jako fundament immersji

    Battlefield VI – dźwięk jako fundament immersji

    Wielu graczom marka Battlefield kojarzy się z hukiem artylerii, świstem pocisków i tematem głównym, który wbija się w pamięć równie mocno, jak widok zawalającego się wieżowca. W nadchodzącej części ewidentnie audio wychodzi na pierwszy plan, a wraz więcej

  • Muzyczne wspomnienia z wakacji

    Muzyczne wspomnienia z wakacji

    Wakacje to przede wszystkim czas wolny od szkoły i beztroskiej zabawy. Dla młodych graczy to także dodatkowy czas na ogrywanie całego mnóstwa gier, które od miesięcy zbierały się na ich kupkach wstydu. My, dorosłe osoby, które już więcej

Redaktor

Michał Jaskuła

Kompozytor, reżyser, cosplayer, fascynuje go połączenie środków wizualnych z audio. Według niego kolory tak samo malują muzykę jak i obraz wzajemnie się inspirując, więc korzysta ze wszelkich form wyrazu artystycznego w swoich pracach.