Z wypiekami na twarzy wyczekiwałem kontynuacji przygód Zagreusa, które na zawsze skradły moje serce. Choć wcześniej nie byłem sympatykiem gatunku gier roguelike, moje nastawienie zmieniło się za namową przyjaciela oraz z chwilą, kiedy po raz pierwszy miałem okazję poznać mityczne postacie ze świata gry Hades.

Fabuła w Hades II została zbudowana na fundamentach pierwszej odsłony gry, gdzie niespodziewanie poznajemy losy księżniczki Melinoë – siostry Zagreusa. Już teraz, na etapie wczesnego dostępu do produkcji, kompozytor Darren Korb oraz jego zespół postanowili pójść o krok dalej w tworzeniu oprawy dźwiękowej do Hades II. Gra nie tylko oddaje klimat mitologii i mrocznego podziemia, lecz także wprowadza zupełnie nowe, skupione wokół magii i czarów akcenty, które idealnie komponują się z tematyką witchcraft, obecną w fabule i stylu postaci Melinoë.

Hades II to nie tylko wizualna i narracyjna uczta, lecz także dźwiękowe doświadczenie, które przenosi gracza w świat magii i czarów.

Jeśli w pierwszej odsłonie Hades dominowały żywe i dynamiczne brzmienia uderzeń, odgłosów walki czy monumentalne akcenty otoczenia, to tutaj dostajemy coś bardziej mistycznego i tajemniczego. Do tego celu Darren Korb, kompozytor i dyrektor dźwiękowy, użył syntezatorów, takich jak Moog Matriarch. Dzięki tej maszynie uzyskaliśmy głębsze i bardziej złożone brzmienia, które oddają atmosferę czarnej magii. Nowe zaklęcia Melinoë, jej rytuały i zdolności magiczne brzmią unikalnie, dzięki czemu łatwo odróżnić jej styl od tego, co oferował Zagreus. Przykładowo: efekty dźwiękowe towarzyszące rzucaniu zaklęć – od delikatnego szumu energii aż po głębokie, pulsujące dźwięki – wprowadzają poczucie manipulacji siłami nie z tego świata. To świetnie buduje immersję i przypomina, że Melinoë jest wiedźmą z umiejętnościami nadprzyrodzonymi, a nie tylko kolejną wojowniczką w świecie mitologii.


Darren Korb zdradza sekrety powstawania muzyki do gry Hades


Ścieżka dźwiękowa i efekty audio są w sequelu bardziej eksperymentalne. Na przykład do walk z bossami, takich jak te przy utworach Edge of Erebus czy Song of the Sirens, wykorzystano nie tylko klasyczne instrumenty i syntezatory, lecz także nietypowe kombinacje gatunkowe – od rockowych gitar po groteskowe motywy „dark carnival”, wzbogacone akordeonem. Tym razem Darren Korb dołożył starań, by między poważnymi dźwiękami pojawiał się czasem humorystyczny akcent, rzucający trochę światła w mroku i delikatnie nawiązujący do Halloween. Takie połączenia tworzą wrażenie obrzędu pełnego chaosu, co idealnie współgra z tematem walki z bogiem czasu, Chronosem.

Już teraz, na etapie wczesnego dostępu do produkcji, kompozytor Darren Korb oraz jego zespół postanowili pójść o krok dalej w tworzeniu oprawy dźwiękowej do Hades II.

Co ciekawe, chociaż w Hades II pojawia się wiele znajomych elementów dźwiękowych z pierwszej części, takich jak te z bazy wypadowej, całość wydaje się bardziej spójna tematycznie. Nawet otoczenie brzmi bardziej „żywo” – szum wiatru, echo podziemnych korytarzy czy dźwięki nowej lokalizacji, nawiązującej do Asphodelu, dodają niesamowitej głębi. Nie chcę mówić, że pierwsza część miała w tym zakresie jakieś ubytki, ale mam wrażenie, że dźwięki w Hades II są lepiej osadzone w miejscu i czasie, a narracja zagrożeń jest świetnie rozegrana dźwiękowo – jak w przypadku moich ulubionych lokacji z Syrenami.

Podsumowując, Hades II to nie tylko wizualna i narracyjna uczta, lecz także dźwiękowe doświadczenie, które przenosi gracza w świat magii i czarów. Supergiant Games pokazuje, że rozwijanie znanych motywów o nowe, bardziej mistyczne akcenty może wynieść grę na jeszcze wyższy poziom. Grając, miałem wrażenie, jakby każda nuta, każdy efekt dźwiękowy były częścią rytuału, który przykuwa uwagę i angażuje w opowieść.

Czytaj więcej:

  • South of Midnight – gra dla koneserów, za to z genialną muzyką

    South of Midnight – gra dla koneserów, za to z genialną muzyką

    Nieczęsto zdarza mi się grać w grę tak nierówną jak South od Midnight. Z jednej strony jest ona do bólu schematyczna w swoich mechanikach, sztampowa i nieporadna w przedstawianiu historii Hazel – głównej bohaterki. Z drugiej strony fabule towarzyszy przepiękna, więcej

  • Jak na przestrzeni dekad zmieniała się muzyka do gier Dragon Ball (cz. 2/3)

    Jak na przestrzeni dekad zmieniała się muzyka do gier Dragon Ball (cz. 2/3)

    Dragon Ball to seria mangi opowiadająca o wojownikach, którzy trenują sztuki walki i potrafią generować swoją energię KI, by później wystrzelić z dłoni utworzony z niej pocisk. Pod koniec lat 80. szturmem wdarła się do kanonu japońskiej popkultury. Na jej więcej

  • Clair Obscur: Expedition 33 – Vive la J’RPG!

    Clair Obscur: Expedition 33 – Vive la J’RPG!

    Historia poszukiwań człowieka, który podjąłby się stworzenia soundtracku do Clair Obscur: Expedition 33, była równie trudna do uwierzenia co ta dotycząca powstawania samej gry. Jednak patrząc na liczbę odtworzeń albumu w serwisach streamingowych (ponad 30 milionów!), można więcej

  • Weź udział w atrakcjach lipcowego koncertu Final Fantasy!

    Weź udział w atrakcjach lipcowego koncertu Final Fantasy!

    Już 6 lipca 2025 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu przed koncertem Final Symphony II będziecie mogli wziąć udział w przygotowanych przez nas atrakcjach. Co dla Was szykujemy? Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym poszukiwaczem przygód, czy nowym rekrutem, zapraszamy więcej

  • Zaburzenia marki Tekken

    Zaburzenia marki Tekken

    Od jakiegoś czasu mamy nieodparte wrażenie, że muzyka do bijatyk, zwłaszcza z serii Tekken, mierzy się z problemem schorzenia wtórności. Dlatego razem z naszymi gośćmi, którzy nie raz złamali sobie palce na przyciskach od kontrolera, szukamy remedium na zaburzenia marki Tekken. więcej

Redaktor

Michał Jaskuła

Kompozytor, reżyser, cosplayer, fascynuje go połączenie środków wizualnych z audio. Według niego kolory tak samo malują muzykę jak i obraz wzajemnie się inspirując, więc korzysta ze wszelkich form wyrazu artystycznego w swoich pracach.