Rozpoczynamy nowy cykl poświęcony narzędziom używanym przez kompozytorów i sound designerów. Skupimy się przede wszystkim na skondensowanym opisie ciekawych instrumentów wirtualnych, bibliotek brzmień oraz scharakteryzujemy ich twórców. Z czasem pojawią się wtyczki zarówno uznawane za klasyczne, jak i nowości. Teraz zaczynamy od Damage 2 od Heavyocity!
Producent kładzie duży nacisk na kreatywne brzmienia oraz ciągłe zwiększanie produktywności odbiorców.
Dave Fraser i Neil Goldberg w 2003 roku założyli Heavy Melody Music i wraz z ich współpracownikami tworzyli sound design oraz muzykę dla takich studiów jak Paramount, Electronic Arts, Universal, The Discovery Channel, Activision, 2K Games, Obsidian Entertainment, Atari i Eden Games. Wraz z rozwojem firmy zaczęli skupiać się na udźwiękawianiu gier „AAA”, współtworząc takie tytuły jak Dead Space 3, Gears of War 3, Tomb Raider, Call of Duty: Black Ops czy, Medal of Honor: Warfighter.
Widząc problem napiętych terminów w branży game developement, firma wpadła na pomysł stworzenia swojego pierwszego wirtualnego instrumentu, jakim był EVOLVE. Produkt został ciepło przyjęty i wielokrotnie nagradzany przez największe portale branżowe, a firma zdecydowała się ewoluować i przyjąć nazwę Heavyocity Media Inc.
Heavyocity określają się teraz „kolektywem kompozytorów i projektantów dźwięku, których celem jest dostarczanie najwyższej jakości wirtualnych instrumentów dla współczesnego kompozytora”. Producent kładzie duży nacisk na kreatywne brzmienia oraz ciągłe zwiększanie produktywności odbiorców, co widać z kolejnymi wersjami ich produktów. Damage oraz Gravity są ich flagowymi seriami, ale również stworzyli instrumenty takie jak: NOVO, FORZO, Ascend, Aeon Collection i wiele innych.
Jest wirtualnym instrumentem zawierającym potężne perkusyjne brzmienia nagrane w kultowym studiu Skywalker Sound, doszlifowanym barwowo i ubranym w schludny interfejs. Po 10 latach od wydania pierwszej części Damage producenci zrobili krok dalej i wiele z perkusjonaliów nagrywali z jeszcze większą dbałością, stosując przy tym nawet 89 mikrofonów do nagrania sesji. Potężnej wielkości gran casy, bębny taiko, szereg werbli, tomów, stóp, beczek, plastikowych pudeł, metalowych skrzyń, gongów, talerzy oraz innych kreatywnych perkusyjnych narzędzi zostało nagranych w różnych konfiguracjach i artykulacjach.
Dobrze definiuje to, czym jest Damage 2 (strona), jedno z brzmień uzyskanych dzięki spuszczeniu samochodu z wysokości na wysypisku śmieci. Przejdźmy jednak do szczegółów.Instrument zawiera 3 silniki sterowania dźwiękami: Ensamble Designer, Kit Designer i Loop Designer. Każdy silnik ma zestawy SNAPSHOTÓW starannie przygotowanych przez Heavyocity, żeby ciekawie oddać wizję łączonych przez nich zestawów barw.
Jest to platforma sterowania barwami dźwięków ułożonych na klawiaturze wirtualnej. Siłą tego narzędzia jest możliwość wpływania na składany lub wybrany przez nas zestaw perkusyjny z poziomu zakładki STAGE, na której znajdują się instrumenty. Możemy dowolnie przesuwać źródła dźwięku po scenie i wybrać odpowiadające nam pozycje względem 5 mikrofonów.
W zakładce SOURCE znajduje się bazowe brzmienie poszczególnych perkusjonaliów, które możemy przypisać do poszczególnych klawiszy na naszym kontrolerze MIDI.Tutaj też możemy zobaczyć typoszeregi źródeł, jakimi dysponuje narzędzie, czyli:
W zakładce SETTINGS możemy sterować parametrami poszczególnych brzmień w aspekcie lokalnym źródła, jak i globalnym. To tutaj ustawiamy np. głośności poszczególnego dźwięku, jego atak, długość trwania, wybrzmienie oraz charakter. Mamy też możliwość ustawiania zmiennych ważnych przy graniu na wirtualnym instrumencie.
Po 10 latach od wydania pierwszej części Damage producenci zrobili krok dalej.
W zakładce MASTER FX dla wszystkich silników mamy możliwość wpływania na końcowe brzmienie naszego instrumentu. Producent daje nam tutaj jako opcję narzędzie o nazwie PUNISH do ustalenia charakterystyki przesteru końcowego. Mamy do dyspozycji 3 poziomy: GENTLY NOW, HURT ME PLANTY, NIGHTMARE (nazwy mówią same za siebie). Poniżej niego znajdujemy moduł efektów wyposażony w eq, compresory, przestery, delay, saturator, reverb, filtr.
Jest to silnik pozwalający tworzyć łatwe w obsłudze zestawy padów mapowane do dowolnego urządzenia zawierającego je takie jak klawiatury MIDI i kontrolery MPC takie jak Ableton PUSH, NI Machine, czy Novation Launchpad. Mamy tutaj możliwość na wygodne sterowanie parametrami padów w obrębie jednego okna zakładki MIX. Z poziomu zakładki SOURCE tak jak w Ensamble Designerze, przyporządkowujemy źródła brzmienia do odpowiedniego klawisza urządzenia.
Jest to silnik tworzenia loopów dźwięków. Tutaj nasz instrument jest dzielony na sekcje, w których sterujemy naszym poszczególnym obiektem zainteresowania. Mamy możliwość tworzenia banków brzmień przypisanych do klawiatury i ich edycję (długość, moment startu i zakończenia poszczególnego pliku dźwiękowego).
Zakładka LOOP daje nam możliwość kontroli głośności, panoramy, szybkości oraz wysyłek. Sekcja STUTTER daje możliwość odgrywania pociętego pliku w czasie na 8, 16, 32, 64 części zsynchronizowanych z naszym tempem w oprogramowaniu DAW. Sekcja TRANSITIONS pozwala nadać plikowi bardziej dramatycznego charakteru przez przypisane modulacje. Zakładka SEND FX pozwala nam w czasie rzeczywistym na sterowanie loopem. Możemy ustawić efekty wpływające na dźwięk w różnych momentach jego trwania i modyfikowanie go w różnym stopniu.
Nagłośnienie lokacji postapo? Proszę bardzo, nagrane beczki idealnie znajdą swoje zastosowanie.
W roku szeregu produkcji gier o tematyce cyberpunk i sci-fi niezbędne są narzędzia pozwalające w łatwy i wyrazisty sposób na osiągnięcie masywnych brzmień perkusyjnych. Takie zadanie spełnia ten instrument. Damage 2 przez swój przejrzysty interfejs daje również możliwość sterowania solidną bazą dźwięków etnicznie brzmiących bębnów, dzięki czemu sprawnie można nim udźwiękowić grę o charakterze np. classic fantasy. Nagłośnienie lokacji postapo? Proszę bardzo, nagrane beczki idealnie znajdą swoje zastosowanie.