28 lat po premierze Broken Sword: The Shadow of the Templars studio Revolution Software przypomniało graczom o tym tytule, wydając kolejną edycję swojego największego hitu z dopiskiem „Reforged”. Gra otrzymała odświeżoną oprawę graficzną, dzięki czemu można odnieść wrażenie, że wydana została dość niedawno. Jej wiek zdradza jednak oprawa audio.

Cała oprawa audio na potrzeby remastera została jedynie odświeżona.

Twórcy nie zdecydowali się na nagranie na nowo dialogów, które już 28 lat temu brzmiały mało profesjonalnie. Pomimo zacnej obsady (m.in. Hazel Ellerby czy Rolf Saxon) ich kiepska jakość, różnice głośności oraz słyszalne pogłosy świadczą o tym, że nie zostały nagrane w studiu lub chociażby wygłuszonych pomieszczeniach. Podczas prac nad nową edycją nie podjęto się również nagrania soundtracku z prawdziwą orkiestrą. Cała oprawa audio na potrzeby remastera została jedynie odświeżona. Dobre i to. Ale czy taki zabieg podyktowany był budżetem, pójściem po linii najmniejszego oporu czy może prawami autorskimi?

Pisząc ten artykuł, zastanawiałem się też, kto mógłby podjąć się napisania nowego soundtracku lub ponownej aranżacji istniejących już kompozycji? Barrington Pheloung, kompozytor oryginalnej ścieżki dźwiękowej, zmarł w 2019 roku, 5 lat przed premierą edycji Reforged. Jego praca skupiała się głównie na muzyce filmowej oraz współpracy z Sydney Opera House. Oprócz gry In Cold Blood (stworzonej również przez Revolution Software) seria Broken Sword była jego jedynym dzieckiem. Do tytułu podszedł jednak niezwykle ambitnie, pisząc ponad 3 godziny muzyki oraz tworząc blisko 400 krótkich wstawek muzycznych. Całość zaaranżowana pod orkiestrę nadała grze filmowego charakteru, zbierając przy tym mnóstwo przychylnych recenzji.


Podcast – Słuchaj gier #13 „Zmierzch ery muzyki do gier point and click”


Czy zatem warto byłoby zainwestować w soundtrack odkuty przez innego kompozytora? Być może Broken Sword: The Shadow of the Templars jest wyjątkiem od reguły, gdzie remaster czy remake gry powinien być dziełem kompletnym zarówno w aspekcie dźwiękowym, jak i graficznym. W dodatku, pomimo odświeżenia oprawy wizualnej, animowany charakter gry nie sprawia, by muzyka znacznie odstawała od szaty graficznej.

Jego soundtrack zestarzał się bowiem jak dobre wino.

Mimo że fajnie byłoby usłyszeć ścieżkę dźwiękową Broken Sword z prawdziwą orkiestrą, myślę, że Barrington Pheloung może dumnie patrzeć z góry na swoje dzieło. Jego soundtrack zestarzał się bowiem jak dobre wino.

Czytaj więcej:

  • Kim jest Hiroki Kikuta?

    Kim jest Hiroki Kikuta?

    Hiroki Kikuta zaskarbił sobie serca graczy na świecie dzięki swojej muzyce do gry Secret of Mana. Dla wielu mogłoby się wydawać, że to opus magnum było jednocześnie końcem jego kariery. Bo ilekroć ktoś wspomina nazwisko więcej

  • Eternal Strands – ambitnie, ale jednak średnio 

    Eternal Strands – ambitnie, ale jednak średnio 

    Patchwork (z ang. kompozycja ze zszytych kawałków tkaniny, skóry, futra itp.) to słowo, które idealnie opisuje debiut studia Yellow Brick Games. Mamy tu do czynienia z połączeniem mechanik, stylów i brzmień, które na pierwszy rzut oka mogą zachwycić. więcej

  • Dźwiękowe niedoskonałości FromSoftware

    Dźwiękowe niedoskonałości FromSoftware

    Gry FromSoftware to już nie tylko gry – to styl życia. Kochasz je albo rzucasz padem o ścianę (czasem jedno i drugie), ale jedno jest pewne: nie da się przejść obok nich obojętnie. Tajemniczość, jaką studio otacza swoje produkcje, zostawia więcej

  • Oficjalny koncert Final Fantasy powraca do Polski!

    Oficjalny koncert Final Fantasy powraca do Polski!

    Sprzedaż ostatniej odsłony serii Final Fantasy, czyli Final Fantasy VII Rebirth, dowodzi, że chcemy częściej zagłębiać się w to uniwersum. A jak robić to lepiej niż poprzez doznania muzyczne na żywo? Koncert zadebiutuje w Polsce już 6 więcej

Redaktor

Marcin Maślanka

Kompozytor, sound designer, klawiszowiec, amator technologii. Oprócz tworzenia muzyki i dźwięków do gier i filmów, interesuje go również inżynieria dźwięku na żywo i wszystkie technologiczne aspekty związane z jego przetwarzaniem.