Butcher – gra polskiego studia, która spodobała się Johnowi Romero. Jeśli ojciec Dooma pochwalił ten tytuł, zwyczajnie musiałem go ograć. Nie było łatwo; to Dark Souls i Doom wrzucone do blendera i podane w sosie platformer shootera.

Innymi słowy jest piekielnie trudno, ginie się łatwo, a przedzieranie się przez kolejne etapy to praca mozolna i gnąca cierpliwość do momentu jej pęknięcia. Polecam hardkorom i masochistom oraz fanom muzyki z pierwszego Dooma i Quake’a ponieważ to, co dane jest nam tutaj usłyszeć, jest solidnym spadkobiercą mrocznego brzmienia.

To, co dane jest nam tutaj usłyszeć, jest solidnym spadkobiercą mrocznego brzmienia.

Kompozytorem jest Maciej Niedzielski i o ile nie znacie zespołu Artrosis, soundtrack do Butchera będzie dla Was zupełnie nowym i nieodkrytym wrażeniem sonicznym. Wszechobecny brud, industrializm i syntezy z lat 80. przetworzone tak, by pasowały do groteskowego klimatu gry. Nie jest to muzyka na niedzielne popołudnie, ale z grą spółkuje idealnie, działając podobnie jak wychwalane przez nas dzieło do nowego Dooma. Jest unikatowo, dźwięki stworzone przez Niedzielskiego są niepowtarzalne, zahaczają o dark ambient, darkwave, coldwave, EBM oraz industrial.

Jeżeli jesteście fanami takich zespołów jak VNV Nation, Combichrist, Front 242, czy Suicide Commando, będziecie w siódmym piekle. Maciej Niedzielski umiejętnie wkomponował w materiał elementy znane praktycznie z każdego ważniejszego wykonawcy gatunku, a sama muzyka jako solowy projekt nadałaby się na główną scenę Castle Party. W samym gameplayu zaś, pośród sytego sound designu wystrzałów, okrzyków bólu i innych dantejskich scen, dzieło Macieja współtworzy rdzawą wizję wyzutego z człowieczeństwa konfliktu, gdzie trup ściele się gęsto, a krew barwi podłogi.

Maciej Niedzielski umiejętnie wkomponował w materiał elementy znane praktycznie z każdego ważniejszego wykonawcy gatunku.

Warto również wspomnieć o edycji rozszerzonej soundtracku dostępnej jako DLC na Steamie. Jest dwa razy dłuższy i zawiera 28 utworów z gry, więc nawet jeżeli Butcher pokonał Was i nie zdołaliście przebrnąć przez niego, będziecie mieli okazję przesłuchać całość.

Redaktor

Konrad Belina-Brzozowski

Wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz Szkoły Muzyki Nowoczesnej. Alchemik dźwięku, muzyk elektroniczny i sound designer.