W 1983 roku nikt nie potrafił przewidzieć zapaści amerykańskiego przemysłu odpowiadającego za produkcję domowych konsol. Dlatego dziennikarze są zgodni co do tego, że gra Super Mario Bros pomysłu Shigeru Miyamoto przywróciła równowagę na rynku elektronicznej rozrywki. Zanim włoski hydraulik stał się popularny wśród graczy na całym świecie, musiał przebyć długą drogę, by zostać jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon w branży gier wideo.

Koji Kondo, autor znanych nam dobrze melodii do pierwszej odsłony Super Mario Bros.

Jednak samą grę pamiętamy nie tylko ze względu na ogrom zabawy, innowacyjność w kwestii mechaniki oraz innych inżynierskich rozwiązań, ale również z powodu muzyki. Koji Kondo, autor znanych nam dobrze melodii do pierwszej odsłony Super Mario Bros, z powodu ograniczeń sprzętowych konsoli Nintendo Entertainment System skomponował wyłącznie cztery minuty soundtracku. Jak widać to wystarczyło do uzyskania statusu legendy wśród kompozytorów muzyki do gier wideo.

W ubiegłym roku marka Super Mario Bros obchodziła swoje trzydziestolecie. Urodziny sympatycznego wąsatego hydraulika postanowiono uhonorować na wiele sposobów. Jednym z nich była publikacja dwupłytowego albumu, na którym znalazły się najbardziej rozpoznawalne przez graczy kompozycje z gier o przygodach Super Mario Bros. W trakcie wyboru utworów postarano się o to, aby każdy znalazł coś dla siebie. Wybór utworów jest ogromny, zaczynając od ery 8 bitów, kończąc na wykonaniach orkiestrowych bądź aranżacjach utrzymanych w klimatach jazzowych. Jest to szczególnie zauważalne przy ostatnich grach Nintendo. Ten album to nie tylko nostalgiczny powrót do gier, przy których spędziliśmy masę godzin, ale również prawdziwa muzyczna uczta.

Usłyszymy zatem ośmiobitową, najbardziej rozpoznawalną melodię jeszcze z czasów konsoli Nintendo Entertainment System (Ground BGM – Super Mario Bros), ale także dźwięki z kolejnych części gier Super Mario Bros, kiedy wymagania sprzętowe nowych platform pozwoliły uzyskać nową jakość dźwięku. Bardzo pozytywnie zaskoczyło mnie umieszczenie na pierwszej płycie kompozycji z Super Mario Bros, która miała również swoją premierę na Game Boy’u (Super Mario Land). Do dzisiaj mile wspominam czas spędzony przy tym urządzeniu, a znajome dźwięki (Muda Kingdom BGM – Super Mario Land) wywołują u mnie tylko dziecięcą nostalgię. Niby proste pobrzękiwania, a potrafiły sprawić tyle radości z ich słuchania.

Super Mario Bros może nie posiadają zawiłej fabuły.

Z biegiem czasu i rozwoju sprzętu, jak wiemy, zwiększono przestrzeń na muzykę w grach wideo, co pozwoliło kompozytorom zrealizować pomysły, o których wcześniej mogli tylko marzyć. Dlatego gracze w kolejnych odsłonach Super Mario Bros mogli usłyszeć nowe style muzyczne – soul, funk, jazz, rock, a nawet orkiestrę symfoniczną! Mimo że  gry z serii Super Mario Bros może nie posiadają zawiłej fabuły, a ich bohaterowie nadal wyglądają jak postacie z kreskówek dla małych dzieci, to ścieżki dźwiękowe znacząco się zmieniły. Oczywiście nadal posiadają bardzo chwytliwe, wkręcające się w ucho melodie, jak na przykład Super Bell Hill – Super Mario 3D World (Wii U), który dzięki saksofonowi skutecznie zapada w pamięć.

Oprócz wspomnianych przeze mnie utworów z gier retro o Super Mario Bros oraz nieco nowszych, warto także wspomnieć o kompozycjach orkiestrowych z Super Mario Galaxy, które pokazały nowy, nikomu wcześniej nie znany wizerunek Koji Kondo. Niemniej jednak to Mahito Yokota był głównym autorem ścieżki dźwiękowej do Super Mario Galaxy.

Do dzisiaj większość z tych kompozycji potrafimy zanucić.

Jedynym sporym minusem tego dwupłytowego wydania jest to, że album THE 30TH ANNIVERSARY SUPER MARIO BROS. MUSIC docenią wyłącznie sympatycy wąsatego hydraulika i jego młodszego brata, może z nielicznymi wyjątkami. Wszystkie zamieszczone tutaj utwory stanowią bardzo ważne rozdziały w historii muzyki do gier wideo, a także miały ogromny wpływ na młode pokolenie kompozytorów. Do dzisiaj większość z tych kompozycji potrafimy zanucić, co automatycznie przywołuje w nas nostalgię do tamtych chwil spędzonych przed telewizorem. Mamy do czynienia z jedną z najlepszych kompilacji popularnych tematów gier z hydraulikami.

Redaktor naczelny

Mariusz Borkowski

Człowiek o ogromnym sercu do muzyki oraz odkrywca niepowtarzalnych dźwięków. Od wielu lat bez wytchnienia dzieli się z innymi swoją bezustanną pasją do melodii z gier wideo.